Profitразделитель ссылочного текста №_12_2023, decembrie 2023

Tema numărului

№_9_2020 (281), septembrie 2020

Tema numărului / numarul_9_2020 >


Lege nouă, problemă veche

Dezvoltarea dinamică a tehnologiilor financiare nu permite specialiştilor în combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului să se „relaxeze”. Republica Moldova îşi reformează legislaţia naţională, încercând să respecte standardele Uniunii Europene. Cu toate acestea, deocamdată, ţara nu dispune de cadre suficiente, care posedă aptitudini şi abilităţi specifice acestui domeniu. Redacţia revistei Profit publică un articol semnat de juristul Veaceslav VRABII, în care autorul atrage atenţia asupra unei „probleme vechi”, explicând necesitatea formării unor astfel de specialişti în ţară.

În data de 12 iunie 2020, în „Monitorul Oficial” a fost publicată Legea nr. 75 din 21.05.2020 „cu privire la procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului şi modul de aplicare a sancţiunilor”. Aceasta intră în vigoare după şase luni de la data publicării.

Respectiva lege defineşte clar persoanele, în cadrul entităţilor raportoare, împotriva cărora pot fi aplicate sancţiuni pentru încălcarea Legii nr. 308 din 22.12.2017 „cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului” (PCSB/FT).

În conformitate cu alin. (1) art. 1 din Legea nr. 75, prezenta lege stabileşte procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului, comise de către entităţile raportoare, persoanele cu funcţii de conducere de rang superior, persoanele cu funcţii de răspundere şi angajaţii entităţilor raportoare, precum şi modul de aplicare a sancţiunilor.

Desigur, o asemenea lege este necesară pentru executarea mai eficientă a cerinţelor Legii nr. 308, precum şi pentru formarea unei practici unificate de stabilire a încălcărilor şi aplicarea sancţiunilor în domeniul PCSB/FT şi, nu în ultimul rând, pentru formarea disciplinei în rândul angajaţilor entităţilor raportoare, care astăzi este relevantă ca niciodată.

Să încercăm să enumerăm pe scurt, cantitativ, cerinţele pentru unităţile de raportare şi angajaţii acestora, în conformitate cu prevederile Legii 308:

- art. 5 „Măsurile de precauţie privind clienţii” - 32 de puncte;

- art. 6 „Evaluarea riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului şi abordarea bazată pe risc” - 9 puncte;

- art. 7 „Măsurile de precauţie simplificată privind clienţii” - 17 puncte;

- art. 8 „Măsurile de precauţie sporită privind clienţii” - 43 puncte;

- art. 13 „Politici, controale interne şi procedure” - 19 puncte.

Luăm în considerare nu doar „aliniatele” articolelor, ci şi „literele”, întrucât acestea sunt cerinţe separate sau suplimentare. De asemenea, există cerinţe privind raportarea activităţilor sau tranzacţiilor care cad sub incidenţa prezentei legi, cu privire la interzicerea divulgării, păstrarea datelor etc. Lista este destul de impresionantă. În acelaşi timp, Legea nr. 75 conţine alte 22 de articole, care stabilesc acţiuni ce prezintă încălcări şi, în consecinţă, sancţiuni pentru acestea.

În această ordine de idei, multe persoane care, datorat diferitor motive, sunt implicaţi în domeniul PCSB/FT, au întrebări rezonabile: unde să găseşti cadre? unde sunt instruiţi specialiştii, care ştiu şi sunt capabili să creeze, în cadrul entităţilor raportoare, sisteme interne PCSB/FT eficiente? dacă există criterii ce determină nivelul necesar de cunoştinţe şi profesionalism, atunci cine şi cum îi va ajuta pe reprezentanţii entităţilor raportoare să-şi sporească calificarea personală la nivelul corespunzător? cum poate fi stabilit, dacă persoana angajată deţine o calificare suficientă, conformă cu standardele definite la nivel naţional şi internaţional, pentru a nu supune entitatea raportoarea sancţiunilor prevăzute de lege?

Problema nu este una nouă, iar adoptarea Legii nr. 75 a adăugat cu siguranţă acesteia luminozitate şi contrast.

Piaţa muncii autohtonă nu îl „răsfaţă” pe angajator cu propuneri de la astfel de specialişti. Până în prezent, calificările angajaţilor responsabili de PCSB/FT în structurile comerciale sunt mai puţin satisfăcătoare, cu excepţia anumitor categorii (de exemplu, bănci comerciale, furnizori de servicii de plată sau organizaţii de creditare nebancare). Acesta este unul dintre factorii, care împiedică implementarea efectivă a politicii PCSB/FT la nivel naţional.

Am demonstrat o listă de cerinţe pentru entităţile raportoare şi angajaţii acestora, care implică prezenţa unei pregătiri cu profil mai restrâns de specialişti anume în acest domeniu. Dar, în această listă lipseşte o regulă importantă, care ar întemeia asigurarea acestei pregătiri – crearea unei şcoli naţionale sau cel puţin organizarea şi desfăşurarea unor cursuri pentru pregătirea profesională a cadrelor pentru entităţile raportoare pe baza organului naţional specializat -Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor (SPCSB) sau a uneia dintre universităţile din R. Moldova.

Pe fundalul evoluţiei legislaţiei naţionale în domeniul PCSB/FT, dezvoltării vertiginoase a tehnologiilor financiare şi blockchain, precum şi răspândirii acestora în R. Moldova, este foarte actual subiectul organizării în viitorul apropiat a unor cursuri specializate, de exemplu:

1. primare (o singură dată) - pentru începători, studenţi etc.;

2. instruire avansată (anuală) - pentru toţi angajaţii de profil ai entităţilor raportoare;

3. confirmarea calificării (la fiecare 2 sau 3 ani în contextul Legii 308) - pentru specialiştii PCSB/ FT din cadrul entităţilor raportoare, inclusiv din instituţiile de stat menţionate în art. 4 din Legea 308;

4. la distanţa - online - pentru specialiştii din regiuni (ţinând cont de dificultatea frecventării cursurilor de către specialiştii din regiuni);

5. seminare tematice - pe probleme actuale, în vederea unificării abordării implementării normelor legale etc.

Conform recomandărilor Grupului de Acţiune Financiară Internaţională (FATF), fiecare ţară ar trebui să implementeze o politică PCSB/FT, luând în considerare evaluarea riscurilor şi aplicând abordări bazate pe riscuri, ceea ce face necesară formarea specialiştilor în acest domeniu.

Obligativitatea perfectării cursurilor implică creşterea nivelului de calificare a anumitor categorii de angajaţi din structurile comerciale (şi organele statale). Pregătirea profesională a angajaţilor entităţilor raportoare va crea un strat eficient de monitorizare primară în sistemul naţional de PCSB/FT, eşalonând o parte din sarcina monitorizării, urmăririi şi responsabilităţii pentru îndeplinirea cerinţelor Legii nr. 308 către entităţile raportoare şi persoanele lor responsabile pentru PCSB/FT, ce se conformă cu practicile internaţionale.

Astfel, autorităţile de supraveghere, în special SPCSB, vor avea posibilitate să se concentreze pe acţiuni reale - prevenirea şi combaterea fenomenului SB/FT şi să nu cheltuie o parte din sursa administrativă pentru „cernerea” şi selectarea operaţiunilor, schemelor infracţionale reale din toată gama de informaţii, care urmează a fi raportate autorităţilor competente în contextul Legii nr. 308.

De asemenea, implementarea proiectului privind organizarea cursurilor de specialitate va contribui la consolidarea dialogului dintre subiectele Legilor nr. 308 şi nr. 75, ceea ce va contribui la implementarea mai eficientă a politicii PCSB/FT la nivel naţional şi, în final, la creşterea reputaţiei R. Moldova în acest domeniu la nivel internaţional.


Crearea unor astfel de cursuri şi obligativitatea de a le trece, pentru categoriile de persoane menţionate mai sus, este dictată de următoarele:

- majoritatea angajaţilor din cadrul entităţilor raportoare nu au o înţelegere clară asupra conceptului sistemului naţional PCSB/FT, în cel mai bun caz au citit o singură dată legea şi/sau reglementările interne şi, în consecinţă, nu sunt în măsură să răspundă şi să evalueze în mod adecvat riscurile asociate cu SB/FT în ramurile economiei naţionale în care sunt implicaţi;

- organizaţiile, în care specialiştii PCSB/FT sunt pregătiţi în conformitate cu cerinţele cadrului normativ de sector, desfăşoară această formare mai formal şi exclusiv în limitele acestei baze, ceea ce în final duce la asimilarea unor cunoştinţe fragmentare, înţelegerea superficială şi implementarea necalitativă a cerinţelor Legii nr. 308. Toate acestea duc la sporirea volumului de muncă şi la utilizarea ineficientă a resurselor administrative ale autorităţilor competente;

- implementarea acestui proiect va duce la consolidarea tuturor subiecţilor din acest domeniu, la unificarea cerinţelor şi nivelului de pregătire a personalului, precum şi la creşterea eficacităţii sistemului naţional PCSB/FT în segmentul calificărilor persoanelor responsabile;

- perfectarea cursurilor de specialitate şi eliberarea unui certificat corespunzător (semnat, printre altele, de exemplu, de directorul SPCSB,) va contribui la o atitudine mai responsabilă în ceea ce priveşte pregătirea specialiştilor din acest domeniu la toate nivelele sistemului naţional PCSB/FT, la identificarea vulnerabilităţilor în procesul de instruire a cadrelor, precum şi la implementarea prevederilor Legii nr. 308, în special la etapa primară de monitorizare a operaţiunilor şi a tranzacţiilor, care cad sub incidenţa prezentului act normativ.

Instituţiile străine specializate în formarea profesională în domeniul PCSB/FT sunt:

 

  • Centrul Internaţional de Studii şi Metodologie de Monitoring Financiar al Federaţiei Ruse (FR);
  • Institutul de reţea în domeniul PCSB/FT al FR;
  • Academia de Monitorizare Financiară din Ucraina.■

 

Далее...

Adrian GHEORGHIȚĂ: Criza pandemică a maturizat mediul de afaceri

Directorul-adjunct al Camerei de Comerţ Americane din Republica Moldova (AmCham Moldova), Adrian Gheorghiţă, consideră că în perioada pandemiei, cauzate de COVID-19, unele companii moldoveneşti au reuşit să transforme constrângerile sale în oportunităţi. Actualmente, acestea explorează posibilitatea de a intra pe piaţa online, de a crea noi linii de business sau de a identifica noi parteneri de export. Astfel, această criză a maturizat o bună parte a mediului de afaceri moldovenesc, susţine Adrian Gheorghiţă.

Profit: Dle Gheorghiţă, la mijlocului lunii august, AmCham Moldova a prezentat cel de-al doilea studiu cu genericul: „Impactul pandemiei COVID-19 asupra activităţii companiilor din Moldova: realităţi, aşteptări, acţiuni”. Vă rog să numiţi cele mai importante concluzii ale acestui studiu.

Adrian GHEORGHIȚĂ: Criza economică provocată de pandemia COVID-19 produce reacţii în lanţ asupra tuturor sectoarelor economiei naţionale, cele mai afectate sectoare sunt cele care presupun o interacţiune intensă cu clienţii, dar şi companiile care nu şi-au diversificat activitatea.

Profit: Care sunt principalele provocări cu care se confruntă mediul de afaceri la moment?

A.G.: Actualmente, companiile sunt în faţa unei complexităţi de probleme de business, probabil fără precedent. Antreprenorii rămân a fi afectaţi total sau semnificativ de diminuarea cererii de produse şi servicii, atât pe piaţa locală (77%), cât şi pe pieţele străine (44%). În topul sectoarelor economice afectate de acest factor se regăsesc: turismul, transportul şi logistica, industria creativă. Jumătate dintre respondenţii sondajului realizat de AmCham Moldova au menţionat că activitatea lor suferă din cauza întârzierilor la încasarea facturilor emise. De asemenea, companiile urmează să găsească soluţii optime pentru a gestiona eficient resursele umane (problemă apărută din cauza diminuării productivităţii angajaţilor), dar şi pentru a face faţă fluctuaţiilor pe lanţul logistic.

Condiţiile de activitate impuse de Comisia Naţională Extraordinară de Sănătate Publică afectează o bună parte din sectorul privat, în special sectorul HoReCa (hoteluri, restaurante şi cafenele). În acelaşi timp, actuala criză a scos la suprafaţă probleme mai vechi aferente reglementării activităţii de întreprinzător, dar şi cele ce vizează interacţiunea cu autorităţile publice în cadrul controalelor de stat, obţinerii actelor permisive, solicitării serviciilor publice şi alte formalităţi.

Profit: Ce soluţii au implementat companiile din domeniul HoReCa pentru a depăşi această situaţie?

A.G.: Trei patrimi dintre respondenţii sectorului HoReCa au amânat efectuarea investiţiilor strategice şi curente. Regretabil este faptul că aceste decizii contaminează alte sectoare ale economiei naţionale, manifestându-se prin scăderea cererii de produse şi servicii.

Profit: Dar, cum intenţionează alţi agenţi economici să gestioneze efectele cauzate de pandemia COVID-19?

A.G.: Printre cele mai importante măsuri implementate de companiile moldoveneşti putem menţiona – amânarea investiţiilor strategice şi curente, reducerea costurilor administrative, de chirie şi de personal. Totodată, unele companii transformă constrângerile în oportunităţi, respectiv explorează posibilitatea de a intra pe piaţa online, de a crea noi linii de business, sau de a identifica noi parteneri de export.

Profit: Ce aşteptări au oamenii de afaceri de la autorităţile R. Moldova?

A.G.: Potrivit sondajului, principalele măsuri de intervenţie solicitate de respondenţi se disting în dimensiunea monetară. În special, acestea se referă la oferirea vacanţelor fiscale la plata impozitelor şi taxelor şi/sau reducerea acestora, subvenţionarea plăţilor la chirie, garantarea creditelor de către stat etc. Pe de altă parte, se remarcă măsuri de revizuire a politicilor ce ţin de contracararea COVID-19, în special oferirea suportului în reprofilarea companiei, implementarea unor politici economice de stimulare a investiţiilor în utilaje şi tehnologii performante.

Profit: Ce lecţii importante a învăţat mediul de afaceri în această perioadă dificilă?

A.G.: Aici aş aminti despre definiţia antreprenoriatului oferită de Legea cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi. Antreprenoriatul este o activitate desfăşurată de cetăţeni şi de asociaţiile acestora în mod independent, din proprie iniţiativă, în numele lor, pe riscul propriu şi sub răspunderea lor patrimonială cu scopul de a-şi asigura o sursă permanentă de venituri.

Cred că această criză a maturizat o bună parte a mediului de afaceri moldovenesc. Observăm o strânsă legătură dintre profilul facilităţilor oferite de stat şi cifrele de afaceri oficiale ale companiilor. În perioada post-criză mizăm pe o „înălbire” a businessului moldovenesc.

Profit: S-au schimbat, într-o oarecare măsură, priorităţile agenţilor economici după această experienţă?

A.G.: Deşi e prematur de a face anumite concluzii, credem că companiile privesc cu o doză mai mare de seriozitate aspectul digitizării afacerii, precum şi implementarea plăţilor fără numerar.

Profit: Dar, cum se simte sectorul bancar în această situaţie, când veniturile agenţilor economici, precum şi a populaţiei scad semnificativ?

A.G.: Potrivit sondajului, mai bine de jumătate dintre respondenţii din industria bancară au amânat efectuarea investiţiilor strategice. Totodată, datele statistice arată că sectorul bancar şi-a restabilit portofoliul de credite încă până la pandemie. Mizăm că pofta de creditare a sectorului bancar va creşte în viitorul apropiat, debitorii fiind susţinuţi şi de unele instrumente guvernamentale.

Profit: Ar trebui să ne aşteptăm la o majorare a portofoliului de credite neperformante?

A.G.: Majoritatea respondenţilor sondajului raportează în continuare că scăderea cererii şi admiterea restanţelor la încasarea facturilor emise produc un impact semnificativ sau total asupra activităţii acestora. În acelaşi timp, o pătrime dintre respondenţi anticipează diminuarea veniturilor în perioada imediat următoare cu peste 50% comparativ cu perioada similară a anului 2019. Respectiv, prin prisma studiului AmCham Moldova, ce de altfel este considerat reprezentativ, credem că creditorii instituţionali ar trebui să admită astfel de scenarii.

Profit: Ce recomandări are AmCham Moldova pentru Guvern, autoritatea de reglementare - Banca Naţională a Moldovei (BNM) şi băncile comerciale?

A.G.: Însuşi scopul studiului a fost de a oferi Guvernului o informaţie actualizată cu privire la constrângerile curente ale mediului de afaceri, dar şi măsurile necesare de întreprins în vederea diminuării impactului pandemiei COVID-19 asupra acestuia. În ceea ce priveşte activitatea sectorului bancar în perioada pandemică, mă bucură faptul că BNM a reacţionat prudent la anumite tentative de instituire a moratoriului la plata creditelor, dar şi a exceptat băncile de la anumite obligaţii de constituire a provizioanelor. Aici este relevantă practica regională. De exemplu, în iunie, autoritatea bancară europeană a extins măsurile de relaxare cu privire la clasificarea activelor până la 30 septembrie. Această decizie a fost justificată prin importanţa oferirii unui sprijin continuu băncilor comerciale ce au oferit vacanţă la plata creditor, în contextul extraordinar al situaţiei actuale.

Profit: În opinia Dvs., inclusiv prin prisma studiului prezentat, cum credeţi că se va modifica piaţa muncii după această criză, din punct de vedere al disponibilităţii forţei de muncă şi aşteptărilor angajaţilor?

A.G.: Chiar şi în condiţiile în care companiile din cadrul AmCham Moldova achită angajaţilor salarii aproape duble, decât media pe economie, capitalul uman rămâne a fi una din cele mai stringente constrângeri de afaceri. Conform studiului, 40% dintre respondenţi au raportat scăderea productivităţii angajaţilor, iar o treime dintre respondenţi au menţionat în calitate de constrângere cadrul normativ în domeniul muncii, fapt ce reprezintă o opinie comună atât a companiilor mari, cât şi a IMM-urilor.
Considerăm că în următoarea perioadă statul urmează să vină cu politici de relaxare a cadrului de reglementare angajat – angajator, ce ar permite o adaptabilitate mai mare a regimului şi a condiţiilor de muncă pentru angajaţi.

Profit: Mulţi experţi economici consideră că efectele crizei se vor resimţi cu adevărat abia în anul 2021. În opinia Dvs., ce ar trebui să întreprindă statul, pe de o parte, şi mediul de afaceri, pe de altă parte, pentru a asigura pe termen lung sustenabilitatea şi dezvoltarea unui climat de business favorabil în R. Moldova?

A.G.: Turbulenţele economice actuale pun în lumină părţile slabe ale climatului investiţional naţional. Acestea, cuplate cu problemele generate de pandemie, creează potenţial de deteriorare a poziţiei investiţionale a ţării. Pe lângă aspectele ce ţin de respectarea statului de drept, regimul fiscal, calitatea infrastructurii, investitorii analizează şi modul în care autorităţile publice au gestionat criza pandemică şi cea economică, resursele alocate şi abordările implementate din prismă antreprenorială şi socială. Aşadar, asistăm la tot mai multe discuţii în ceea ce priveşte necesitatea creării unui mecanism simplu de garantare a creditelor de către stat, digitizarea B2B, B2G2B, implementarea măsurilor de tip Kurzarbeit etc.

Profit: Atât primul studiu realizat de AmCham Moldova în luna aprilie, precum şi cel de-al doilea, au fost prezentate Ministerul Economiei şi Infrastructurii (MEI) şi Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru. Totuşi, pe cât de auzite sunt plângerile şi recomandările mediului de afaceri?

A.G.: În perioada pandemiei, Consiliul Economic pe lângă Prim-ministru a fost una din cele mai eficiente platforme de dialog public-privat, care a permis escaladarea problemelor ce nu suferă amânare, la cel mai înalt nivel. Astfel, atât primul sondaj, cât şi cel de-al doilea au fost dezvoltate ţinând cont şi de datele de care au nevoie MEI şi Consiliul Economic pe lângă Prim-ministru, în scopul utilizării acestora în elaborarea politicilor. Aşadar, salutăm aprobarea Foii de parcurs pentru impulsionarea procesului de digitizare a economiei naţionale şi dezvoltare a comerţului electronic, primul sondaj conţinând trei subiecte pe acest segment. Mai nou, Consiliul Economic pe lângă Prim-ministru elaborează Matricea COVID, anume pentru a identifica cele mai eficiente politici de susţinere a businessului de către stat.■
 

 

 

Далее...

Yoshihiro KATAYAMA: R. Moldova este o destinaţie investiţională potrivită

Venirea a două companii mari de producere – Fujikura şi Sumitomo Electric pe piaţa din Republica Moldova, precum şi succesele înregistrate de acestea, pot fi un semnal pentru alţi investitori potenţiali japonezi că R. Moldova este o destinaţie investiţională potrivită. Într-un interviu acordat în exclusivitate revistei Profit, Ambasadorul Extraordinar şi Plenipotenţiar al Japoniei în R. Moldova, Yoshihiro Katayama, a recunoscut faptul că a fost cu adevărat surprins de numărul locurilor de muncă create de aceste două întreprinderi japoneze - peste 5000. Diplomatul şi-a exprimat speranţa că exemplul lor va inspira şi alte companii japoneze să deschidă o afacere în R. Moldova, ceea ce va spori volumul investiţiilor directe ale Japoniei în economia moldovenească.

Profit: Domnule Ambasador Katayama, relaţiile diplomatice între R. Moldova şi Japonia au fost stabilite la 16 martie 1992. Cum aţi caracteriza aceste relaţii astăzi, inclusiv dimensiunea economică a acestor relaţii şi legăturile culturale moldo-nipone?

Yoshihiro KATAYAMA:
În primul rând, aş vrea să vă mulţumesc pentru invitaţia la acest interviu. Aş dori să încep prin a spune că ţările noastre s-au bucurat întotdeauna de o relaţie frumoasă de prietenie, iar acest parteneriat se dezvoltă constant în mai multe direcţii. În domeniul cooperării economice, există un potenţial semnificativ şi sper să putem înregistra un volum mai mare al schimburilor de afaceri şi comerciale, la fel şi al investiţiilor directe între Japonia şi R. Moldova. Trebuie să menţionez, că anul 2020 reprezintă o adevărată provocare atât pentru economia ţărilor noastre, cât şi pentru posibilităţile de cooperare în domeniul culturii. Până la izbucnirea pandemiei, împreună cu partenerii noştri din R. Moldova, ambasada noastră a organizat cu succes mai multe expoziţii de muzeu, proiecţii de filme, festivaluri de artă şi limbă japoneză, dar, în acest an, cu regret, astfel de evenimente au fost suspendate. Chiar şi câştigătoarea unei burse oferite de Guvernul Japoniei, nu a reuşit să-şi înceapă cercetarea în Japonia. În acest sens, îmi exprim speranţa că anul 2021 ne va aduce noi oportunităţi.  

Profit: În prezent, R. Moldova nu figurează nici măcar în Top-70 parteneri comerciali ai Japoniei. Au antreprenorii din R. Moldova şansa de a majora exporturile pe piaţa Japoniei?

Y.K.:
Sunt de acord cu dumneavoastră că volumul comerţului bilateral dintre ţările noastre este încă unul modest, însă chiar şi pe fondul pandemiei, datele statistice pentru perioada mai îndelungată arată că atât importurile de bunuri japoneze în R. Moldova, cât şi exporturile producţiei moldoveneşti în Japonia, au înregistrat o creştere constantă. Trebuie să recunosc faptul că accesul pe piaţa japoneză este destul de dificil din cauza concurenţei, standardelor înalte, precum şi distanţei. Totuşi, acest lucru este posibil. În acest context, aş dori să salut eforturile Ambasadei R. Moldova la Tokyo, care este foarte activă în promovarea vinului excelent moldovenesc la diferite expoziţii şi evenimente.

Crearea brandului de ţară pentru un anumit produs, în cazul dumneavoastră pentru vin, care uneşte şi multiplică eforturile producătorilor, şi promovarea unei politici ce ţinteşte exportul unor anumite produse, poate facilita accesul pe o piaţă competitivă.

Trebuie spus că puţin se ştie despre R. Moldova şi produsele sale în Japonia, şi de aceea este important să vă faceţi produsul cunoscut. De exemplu, colegii noştri de la oficiul JETRO (Japan External Trade Organization) din Bucureşti au invitat reprezentanţi ai unor reţele de supermarketuri din R. Moldova să participe la o expoziţie regională specializată în Polonia pentru a întâlni distribuitori ai produselor alimentare japoneze. Consider că exemplul organizării unor astfel de misiuni de afaceri poate fi efectiv în impulsionarea comerţul bilateral.

Profit: De-a lungul cooperării moldo-nipone, în R. Moldova au fost create doar 11 întreprinderi cu capital nipon, cu investiţii în valoare de 107 mil. de lei. Ce şi cum ar putea genera majorarea numărului de întreprinderi cu capital nipon în ţara noastră?

Y.K.:
Eu cred că trebuie să interpretăm datele statistice cu precauţie. De exemplu, multe companii japoneze investesc prin intermediul unor sucursale deja bine stabilite în Europa de vest, din acest motiv investiţiile lor în R. Moldova sunt catalogate ca fiind germane sau spaniole, sau din oricare altă ţară, chiar dacă compania-mamă este din Japonia. Acesta este şi cazul a două companii mari de producere Fujikura şi Sumitomo Electric, cu fabrici deschise la Orhei, Chişinău şi Comrat. Venirea lor pe piaţa moldovenească şi succesele înregistrate pot fi un semnal pentru alţi investitori potenţiali japonezi că R. Moldova este o destinaţie investiţională potrivită.

La fel cum produsele moldoveneşti sunt necunoscute în Japonia, aşa sunt şi condiţiile de business şi facilităţile investiţionale din R. Moldova. Consider că organizarea unor misiuni de afaceri, schimburi sau seminare reprezintă o soluţie bună pentru a înlătura acest neajuns. În luna mai a anului curent, am participat la un seminar online organizat la iniţiativa JETRO, la care experţii moldoveni au prezentat condiţiile preferenţiale oferite investitorilor străini, iar mai multe companii japoneze s-au familiarizat cu aceste oportunităţi de afaceri. Sunt fericit că acest seminar a adus şi rezultate. Nu pot să nu accentuez încă o dată importanţa conexiunilor personale. De aceea, astfel de evenimente, cu prezenţă fizică sau virtuală, sunt absolut necesare. Companiile japoneze din regiune, în special din România, au participat în calitate de oaspeţi la Moldova Automotive Days şi sesiunile B2B organizate în cadrul acestui eveniment. Totodată, Ambasada Japoniei a susţinut participarea anumitor oficiali şi experţi din R. Moldova la conferinţe investiţionale şi vizitarea unor fabrici japoneze din România.

Aş vrea să subliniez că promovarea relaţiilor de afaceri poate aduce rezultate palpabile doar dacă climatul investiţional general se va îmbunătăţi. Este esenţial să se respecte statul de drept şi principiile unei pieţe libere şi competitive, în cazul în care se doreşte invitarea companiilor japoneze sau din alte ţări pentru a investi în R. Moldova sau a participa la apelurile de privatizare sau concesiune anunţate de autorităţi. Reformele structurale trebuie însoţite de dezvoltarea infrastructurii fizice şi sociale. Afacerile vor deveni puternice şi prospere doar dacă astfel de schimbări vor avea loc.

 



Profit: Pe ce ar trebui să se concentreze R. Moldova şi cetăţenii acesteia pentru a atinge un PIB pe cap de locuitor comparabil cu cel al Japoniei?

Y.K.:
În opinia mea, concentrarea pe astfel de indicatori cum ar fi PIB pe cap de locuitor nu este cea mai bună abordare. Îmbunătăţirea nivelului şi calităţii vieţii pentru locuitorii R. Moldova trebuie să devină obiectivul atotcuprinzător pentru autorităţi. Politica Japoniei în R. Moldova se axează anume în această direcţie: dezvoltarea economică sustenabilă, reducerea sărăciei prin promovarea creşterii industriale, în special în agricultură, dezvoltarea IMM-urilor, îmbunătăţirea serviciilor publice în medicină şi educaţie. Japonia a oferit credite preferenţiale şi granturi în aceste sectoare în valoare de peste $150 mil., atât în cadrul unor proiecte de mare amploare, cum ar fi 2KR sau Programul de Dezvoltare Socială şi Economică, cât şi prin intermediul unor programe de granturi locale, de exemplu Programul de Granturi pentru Securitatea Umană „Kusanone”. Pe parcursul anului 2019, aproape $750 mii au fost oferiţi sub formă de grant instituţiilor moldoveneşti din domeniul sănătăţii şi educaţiei.

Investiţiile în educaţie sunt importante, în special pentru pregătirea forţei de muncă calificate. Deşi forţa de muncă în R. Moldova este destul de competitivă, tutuşi există o lipsă acută de specialişti înalt calificaţi, în special ingineri. Acest lucru este cauza mai multor factori, printre care şi migraţia. Noi susţinem dezvoltarea proiectelor educaţionale noi, în care sunt implicaţi şi investitori japonezi, de exemplu proiectul învăţământului dual din cadrul şcolii Profesionale din Orhei. De asemenea, în cadrul programelor de training organizate de JICA (Japan International Cooperation Agency) continuăm să organizăm vizite de studiu ale specialiştilor moldoveni în Japonia, pentru a acumula cunoştinţe în materie de know-how japonez. Acestea sunt doar câteva dintre puţinele exemple pe care le-aş putea enumera acum.

Profit: În opinia Dvs., în R. Moldova există sectoare, unde, în condiţiile unei „revoluţii tehnice”, am putea face un „salt de tigru” în dezvoltarea economică şi modernizarea ţării?

Y.K.:
După cum ştiţi, mă aflu relativ puţin timp în R. Moldova şi încă învăţ despre această ţară. Totuşi, am reuşit să observ că sectorul IT se dezvoltă rapid. Pare să existe infrastructură necesară şi efortul comun al mai multor persoane cointeresate, locale şi internaţionale, pentru a îmbunătăţi educaţia şi pregătirea în domeniul IT.

Profit: În curând, se vor împlini şase luni de când deţineţi funcţia de Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Japoniei în R. Moldova. Anterior, deşi demult, dar aţi mai întreprins vizite în ţara noastră. În opinia Dvs., ce schimbări pot fi observate la prima vedere în ţara noastră?

Y.K.:
Mi-am început cariera diplomatică cu mult timp în urmă în România, unde am învăţat limba română. Ulterior, am fost responsabil de mai multe dosare atât la sediul central din Tokyo, cât şi în cadrul misiunilor din Canada (Toronto), Statele Unite ale Americii (New York), Ucraina şi Kenya. Fiind la Kiev în perioada 2004-2008, am fost responsabil de relaţiile cu R. Moldova, întrucât eram unicul diplomat japonez care vorbea limba română, iar o Ambasadă a Japoniei la Chişinău nu era la acel moment. Respectiv, am avut oportunitatea să vizitez R. Moldova de câteva ori.

În calitate de Ambasador al Japoniei, am sosit la Chişinău pe 14 februarie şi am avut o imensă plăcere să-i reîntâlnesc pe moldoveni, care întotdeauna au fost atât de prietenoşi şi buni cu japonezii. Locuind aici deja de şase luni, pot spune cu certitudine că nimic nu s-a schimbat în această privinţă.

Însă ceea ce m-a surprins cu adevărat, este prezenţa a două companii japoneze mari Fujikura şi Sumitomo Electric, care au creat peste 5000 de locuri de muncă în R. Moldova. Este un lucru pe care nu mi l-am fi putut imagina când activam la Kiev. Aş dori să văd mult mai multe investiţii japoneze aici. Consider că semnarea Acordului de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător (DCFTA) cu Uniunea Europeană a jucat un rol important în aducerea companiilor japoneze şi sper că alte afaceri din Japonia vor fi încurajate de exemplul lor.

Profit: Care sunt planurile Ambasadei pentru perioada mandatului Dvs.?

Y.K.:
Începutul mandatului meu a fost marcat de izbucnirea pandemiei, care a avut un impact major asupra vieţii oamenilor din R. Moldova şi Japonia. Totuşi, sper că parteneriatul nostru va trece peste această provocare şi va deveni mai puternic ca niciodată. Japonia rămâne prietenul loial al R. Moldova. Momentan aşteptăm finalizarea procedurilor legale, ratificarea creditului şi programelor de grant în domeniul agriculturii, sănătăţii şi culturii. Sper că odată ce formalităţile vor fi îndeplinite, aceste proiecte vor putea fi implementate pentru binele cetăţenilor moldoveni. De asemenea, am convingerea că dialogul nostru politic poate atinge un nou nivel calitativ, iar în mandatul meu de Ambasador voi munci mult pentru consolidarea cooperării politice.

 

Și desigur, ca un japonez care locuieşte în R. Moldova, aş dori ca mai mulţi concetăţeni japonezi să viziteze această ţară frumoasă, să se bucure de priveliştile acesteia şi să servească vinul delicios moldovenesc.■

 

Далее...

© 2008 "Profit"

 

În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
88
Afişări de site:
774543
Vizitori unici:
5709380

WebArt Pro