Profitразделитель ссылочного текста №_12_2023, decembrie 2023

Tema numărului

№_9_2019 (272), septembrie 2019

Tema numărului / numarul_9_2019 >


Vinurile moldoveneşti uimesc din nou

La expoziţia specializată de vinuri „Daejeon International Wine Festival”, desfăşurată în Coreea de Sud la sfârşitul lunii august, 18 companii vinicole, concurente acasă, şi-au unit eforturile în exterior pentru a se promova sub brandul unic de ţară „Wine of Moldova”. Efortul nu a trecut neobservat, jurnaliştii sud-coreeni descriind Moldova drept „un gigant mic al lumii vinului”.

În cadrul concursului internaţional Asia Wine Trophy, desfăşurat în cadrul expoziţiei specializate „Daejeon International Wine Festival”, vinurile din R. Moldova au fost distinse cu 56 de medalii, cel mai bun rezultat înregistrat de până acum. Cei 18 producători din R. Moldova, participanţi la expoziţie şi la concursul de degustare, au demonstrat că Vinul Moldovei este foarte competitiv şi are multe de oferit.

Concursul s-a desfăşurat sub patronajul Organizaţiei Internaţionale a Viei şi Vinului (OIV), fiind înscrise peste 4 mii de probe din întreaga lume, iar aprecierea calităţii vinurilor a fost efectuată de experţi din 26 de ţări, inclusiv şase degustători din R. Moldova. Conform regulamentului OIV, doar 30% din mostrele înscrise în concurs pot obţine medalii.

Directorul Oficiul Naţional al Viei şi Vinului (ONVV), Gheorghe Arpentin, a menţionat că expoziţia se află la cea de-a 7-a ediţie şi oferă o platformă pentru noi contacte de afaceri şi de expansiune a culturii vinului printre consumatori.

Gheorghe ARPENTIN: Suntem extrem de încântaţi să promovăm cel mai competitiv produs din ţara noastră - Vinul Moldovei – la această competiţie şi să atestăm un nou record de medalii. Vinul „Traminer Late Harvest” al vinăriei Fautor din regiunea Valul lui Traian a fost premiat cu Marea Medalie de Aur, alte 34 de vinuri fiind medaliate cu aur, iar 21 cu medalii de argint. Vedem o deschidere a pieţei asiatice pentru vinurile moldoveneşti şi ne bucurăm să oferim susţinere în promovarea ţintită şi strategică pe pieţe de valoare înaltă.

Potrivit lui, participarea R. Moldova la acest concurs sub brandul „Wine of Moldova” este foarte importantă, dat fiind faptul că piaţa asiatică a vinurilor este în creştere continuă. Această piaţă este, de asemenea, unul dintre liderii mondiali în ceea ce priveşte consumul de vinuri.

„Jurnaliştii sud-coreeni au denumit Moldova „un gigant mic al lumii vinului”, a menţionat Gheorghe Arpentin.

Ambasadorul Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Moldova în Coreea de Sud cu reşedinţa la Tokyo, Vasile Bumacov, a menţionat că rezultatele remarcabile ale vinurilor moldoveneşti se datorează participării active şi responsabile a producătorilor din R. Moldova la asemenea evenimente de anvergură în Asia.

Vasile BUMACOV: Ambasada susţine promovarea produselor moldoveneşti pe piaţa sud-coreeană pentru impulsionarea exporturilor de vin moldovenesc şi a fost alături de producători la inaugurarea standului naţional. Salutăm implicarea plenară a organizatorilor în expoziţie şi a membrilor comunităţii moldovenilor stabiliţi în Republica Coreea.

Vinificatorul Carpe Diem, membru al juriului concursului Asia Wine Trophy şi participant la Daejeon Wine Festival, Ion Luca, a spus că consumatorul coreean este tentat să experimenteze şi să cunoască gusturi noi, manifestând un interes sporit pentru vinul produs în R. Moldova.

Ion LUCA: Consumatorul coreean apreciază vinurile noastre. Astfel de evenimente de promovare sunt extrem de importante pentru cramele din R. Moldova, care îşi pot valorifica cele mai calitative produse pe continentul asiatic. Vinurile mele deja demonstrează succes în vânzări, ceea ce oferă o mai mare certitudine afacerii în acest domeniu.■

 

Далее...

Înfiinţarea unui magazin on-line

Înfiinţarea propriei afaceri este visul multora dintre noi. Dezvoltarea unei afaceri în mediul on-line este o oportunitate care ne oferă multe avantaje în comparaţie cu o afacere clasică. Pentru mulţi antreprenori din Republica Moldova această idee este deja o necesitate economică, întrucât concurenţa este în creştere, iar cetăţenii s-au adaptat acestei pieţi cu giganţi precum Amazon, eBay, AliExpress etc. Revista Profit continuă rubrica „Sfatul Avocatului” cu o analiză a aspectelor legale ale etapelor înfiinţării unui magazin on-line. Rubrica este susţinută de avocatul Valentin Ciuric, specializat în avocatură de afaceri.

Conceptul magazinului on-line. Comerţul electronic este activitatea de întreprinzător a persoanelor fizice şi juridice de vânzare a bunurilor, executare a lucrărilor sau prestare a serviciilor, efectuată cu utilizarea comunicărilor electronice şi/sau a contractelor electronice.

Magazinul on-line are la bază aceleaşi principii de activitate ca şi un magazin fizic, însă prezentarea produselor, acceptarea ofertei şi procurarea bunurilor are loc la distanţă în spaţiu virtual pe o platformă web.

Magazinul poate fi înfiinţat nu doar de către producătorul de bunuri, ci şi de către orice altă persoană care intermediază vânzarea lor prin procurarea de la un agent local sau prin importarea de peste hotare. Informaţii despre avantajele economice ale magazinului on-line le puteţi găsi uşor pe internet.

Legislaţia aplicabilă. Activitatea comerţului electronic este reglementată, în principal, de Legea privind comerţul electronic nr. 284 din 22 iulie 2004 (Legea nr. 284/2004). Relaţiilor dintre cumpărător şi agentul comerţului electronic li se aplică prevederile Codului civil din 6 iunie 2002 şi Legea privind protecţia consumatorilor nr. 105 din 13 martie 2003. La fel, activităţii comerţului electronic i se aplică toate actele normative ce reglementează activitatea economică, şi anume: modul de înregistrare a întreprinderii, ţinerea contabilităţii, achitarea impozitelor, protecţia muncii etc.

Forma juridică. Potrivit art. 9 din Legea nr. 284 /2004, dreptul de a efectua comerţul electronic apare din momentul înregistrării de stat a persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţia privind licenţierea unor genuri de activitate.

Astfel, persoana poate desfăşura activitate în domeniul comerţului electronic înregistrându-se în calitate de întreprinzător individual sau prin înfiinţarea unei persoane juridice de drept privat în una din cele 4 forme permise de lege. Despre avantajele fiecărei forme de organizare vom vorbi în unul din articolele viitoare.

De exemplu, o persoană care confecţionează lumânări naturale sau bijuterii handmade poate comercializa produsele în calitate de întreprinzător individual, pe când pentru înfiinţarea unui magazin on-line de produse electronice sau de uz casnic îi este recomandată înfiinţarea unei societăţi cu răspundere limitată.

Pentru înregistrare persoanei juridice este nevoie să prezentaţi la Agenţia Servicii Publice: a) cererea de înregistrare; b) actul de constituire în două exemplare; c) copia buletinelor de identitate a fondatorilor; d) dovada achitării taxei de stat (1149 lei). Actul de constituire se elaborează de către fondatori şi se autentifică notarial drept condiţie de valabilitate. Conţinutul actului de constituire este reglementat prin art. 247 din Codul civil.

În actul de constituire este obligatoriu să indicaţi sediul persoanei juridice, care poate fi şi adresa de domiciliu al fondatorului, iar registratorul nu este în drept să solicite un document care ar confirma deţinerea dreptului de folosinţă asupra încăperii.
La fel, este necesar să indicaţi genul de activitate: Comerţ cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet (Cod 47.91, CAEM Rev. 2).

Platforma magazinului. Iniţial urmează să alegeţi un nume de domen (denumirea site-ului), să alegeţi un domen (de exemplu, .md) şi se le înregistraţi în modul prevăzut de lege. Pentru a verifica disponibilitatea numelui de domen “.md” accesaţi pagina www.nic.md. Pentru a înregistra numele de domen administratorul urmează să se adreseze Î.S. “MoldData” şi să prezinte copia deciziei de înregistrare a societăţii comerciale, datele bancare şi ştampila societăţii.

Ulterior, urmează a fi elaborată platforma site-ului şi să adăugaţi conţinutul despre produsele comercializate. Recomandăm să apelaţi la companii specializate şi experimentate în domeniul creării platformelor magazinelor on-line, deoarece aceştia cunosc cum trebuie să arate şi să funcţioneze un magazin, pot crea instrumente pentru cumpărare (coş on-line, chat, formulare etc.) şi îl vor dezvolta pentru apariţia în topul căutărilor (SEO).

Licenţe şi autorizaţii. Potrivit art. 9 din Legea nr. 284/2004, pentru înfiinţarea nemijlocită a unei afaceri on-line nu este necesară obţinerea unei licenţe. Totuşi, în cazul în care intenţionaţi să comercializaţi produse care se încadrează în genuri licenţiate, cum ar fi, comercializarea produselor alcoolice, produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor este obligatorie obţinerea unei licenţe.

Potrivit art. 14 din Legea cu privire la comerţul interior nr. 231 din 23 septembrie 2010, comerciantul are dreptul să desfăşoare activitatea de comerţ concomitent cu depunerea la administraţia publică locală a unei notificări privind iniţierea activităţii de comerţ. Modelul notificării este prevăzut de Anexa nr. 2 al legii sus-menţionate.

Având în vedere că veţi prelucra date cu caracter personal (nume, număr de telefon, adresă etc.) este necesară notificarea Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal.

În cazul în care deţineţi un birou administrativ sau depozit este necesară notificarea organului supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor cu 15 zile lucrătoare până la începerea activităţii.

Regimul contractelor. Contractul electronic reprezintă totalitatea documentelor electronice ce constituie contractul de drept civil, urmărind stabilirea, modificarea sau sistarea unor drepturi şi obligaţii civile, al căror obiect îl pot constitui bunurile, lucrările sau serviciile. Faţă de contractele încheiate în cadrul comerţului electronic se aplică legislaţia civilă (contractul de vânzare-cumpărare şi clauzele în raporturile cu consumatorii).

Îndeplinirea comenzii on-line şi recepţionarea confirmării plăţii reprezintă comunicări electronice în scopul încheierii contractului, iar după puterea juridică şi puterea doveditoare se echivalează cu informaţia în formă scrisă (art. 13 din Legea nr. 284 /2004).

Astfel, clienţii pot confirma cumpărarea produsului şi beneficiază de protecţia tuturor drepturilor în calitate de consumatori, de exemplu, de a sesiza Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor.

Fiscalitate şi contabilitate. În cadrul procedurii înregistrării de stat ASP va efectua automat procesul de înregistrare (luare la evidenţă) fiscală, statistică, medicală şi socială a persoanei juridice. Deţinătorul magazinului on-line va elibera bonuri de casă, va organiza ţinerea contabilităţii, va achita impozite şi taxe la fel ca un magazin obişnuit. La acest capitol sperăm că autorităţile vor crea avantaje fiscale pentru a stimula dezvoltarea comerţului electronic, în special, a micilor meşteşugari autohtoni care nu au posibilitatea de a deschide un magazin fizic.
Succese în afaceri!■

 

Далее...

15 ani de EUROLIFE în Moldova

Peste 48 mii de clienţi, peste 500 de consultanţi activi, peste 260 mil. lei anual constituie suma primelor de asigurare - acestea sunt doar câteva dintre rezultatele înregistrate de EUROLIFE Broker de asigurare pe parcursul a 15 ani de activitate în Republica Moldova. Într-un interviu acordat revistei Profit, Patrick Kolb, manager regional al Eurolife Group pentru R.Moldova şi Ucraina, este mulţumit de rezultatele înregistrate de companie, dar speră că acestea vor fi şi mai bune în viitor.

Profit: Dle Kolb, EUROLIFE Broker de asigurare, compania-fiică a Grupului EUROLIFE, marchează anul acesta 15 ani de activitate pe piaţa Republicii Moldova. Vă rog să ne spuneţi care sunt cele mai importante rezultate înregistrate de companie în această perioadă?

P.K.:
Cu 15 ani în urmă, asigurările de viaţă erau un produs puţin cunoscut în Republica Moldova. EUROLIFE Broker de Asigurare a fost un pioner în domeniu. Pe parcursul acestei perioade compania noastră a semnat peste 48 mii de contracte, suma primelor de asigurare (anuală) a atins cifra de 260 mil. lei, iar cea a sumelor asigurate a ajuns la 4,9 mlrd. lei. Numărul consultanţilor activi, de asemenea, a crescut şi astăzi este de circa 550. Aş vrea să menţionez faptul că în 2014 EUROLIFE Broker de Asigurare a achitat primele plăţi după expirarea contractelor.

Profit: Cum aţi descrie EUROLIFE Broker de asigurare în prezent?

P.K.:
Astăzi, EUROLIFE Broker de Asigurare este lider incontestabil pe piaţa asigurărilor de viaţă în Republica Moldova, având structuri pe întreg teritoriul ţării. Brandul EUROLIFE este destul de bine cunoscut în Moldova şi inspiră încredere. Noi ajutăm cetăţenii RM să înţeleagă importanţa şi necesitatea produselor financiare.

Profit: Ce a fost cel mai important şi mai valoros în activitatea companiei pe parcursul celor 15 ani?

P.K.:
Încrederea a mii de clienţi în EUROLIFE Broker de Asigurare este cea mai mare realizare a noastră în Republica Moldova.

Profit: În 2013, compania avea circa 30 mii de clienţi, iar suma primelor de asigurare era de 10 mil. euro. Cum a evoluat situaţia în ultimii şase ani şi ce avem în 2019?

P.K.:
În prezent, EUROLIFE Broker de asigurare are circa 48,000 clienţi, iar suma primelor de asigurare este de 15 mil. euro.

Profit: În 2014, când compania a marcat 10 ani de activitate în RM, avea unul dintre cei mai înalţi indicatori de creştere. Care este situaţia actuală?

P.K.:
În ultimii 5 ani, din cauza unor factori politici şi economici, ritmul de dezvoltare al companiei a fost mai lent comparativ cu primii 10 ani. În pofida tuturor dificultăţilor, compania a reuşit să se dezvolte. La moment, suntem satisfăcuţi de nivelul general de dezvoltare.

Profit: EUROLIFE Group este o companie internaţională importantă care deţine companii subsidiare în mai multe ţări europene, inclusiv în Letonia, Lituania şi Ucraina. Ce ne puteţi spune despre succesele înregistrate de EUROLIFE Broker de asigurare în comparaţie cu alte companii subsidiare ale EUROLIFE Group?

P.K.:
Stabilitatea produselor şi dezvoltarea permanentă sunt caracteristici ale EUROLIFE Broker de asigurare. Comparativ cu companiile subsidiare din Letonia şi Lituania, suma primelor este mai mică, în schimb numărul contractelor este mai mare. EUROLIFE Broker de asigurare nu se dezvoltă la fel de dinamic precum compania-soră din Ucraina, în schimb, există mai puţine fluctuaţii, conjunctura pieţei este mai simplă, iar numărul colaboratorilor este mai mic.

Profit: Care sunt cele mai importante produse de asigurare puse la dispoziţie clienţilor de EUROLIFE Broker de asigurare?

P.K.:
Propunem următoarele produse pentru diferite categorii de clienţi:
- EUROLIFE Capital - este un produs de bază şi reprezintă o asigurare mixtă de viaţă cu acumulare de capital şi acoperire suplimentară pentru cazurile de accident.

- Omnia - reprezintă o asigurare mixtă de viaţă cu acumulare de capital şi acoperire pentru cazul de diagnosticare cu o afecţiune medicală gravă.

- Profit - este un produs care pune accentul pe investiţii, dar cu un nivel mai scăzut de protecţie;

- Start - reprezintă o asigurare mixtă de viaţă cu acumulare de capital pentru copii.

- Risk Life - reprezintă o asigurare mixtă de viaţă cu acumulare de capital pentru persoane ce desfăşoară o activitate cu risc mărit faţă de cel standard.

Profit: Care dintre aceste produse se bucură de cea mai mare popularitate în rândul moldovenilor?

P.K.: Cel mai popular produs este EUROLIFE Capital, urmat de Profit, Start şi Omnia.

Profit: Este bine ştiut că exemplele atrag. Vă rog să ne daţi exemplul unul client care semnează un contract pentru 15 ani. Ce plăţi trebuie să facă şi ce obţine la expirarea contractului?

P.K.:
Toţi clienţii achită suma primelor anual. Vă dau următorul exemplu: un client în vârstă de 35 de ani semnează un contract pe un termen de 15 ani şi achită anual 5 mii lei, iar suma asigurată constituie 74 951 lei.

După 15 ani, în cazul în care nu a intervenit nicio situaţie de risc, clientul primeşte înapoi suma asigurată de 74 951 lei şi participarea la profit, care reprezintă un bonus pentru investiţia făcută de client pe durata contractului. În acest caz, bonusul va fi de 16 339 lei.

În condiţiile în care, de exemplu, în al 10-lea an de la semnarea contractului, clientul a avut un accident de muncă, a aflat că suferă de o boală gravă sau a intervenit o altă situaţie menţionată în contract, atunci clientul va primi un procent echivalent gradului de invaliditate în conformitate cu condiţiile de asigurare sau va beneficia de compensaţie financiară pentru acoperirea cheltuielilor de tratament în cazul diagnosticării cu o afecţiune gravă.

În caz de deces, persoanele indicate de client în contact vor primi suma asigurată aferentă contractului.

Profit: Cum a evoluat piaţa asigurărilor din R. Moldova în ultimii 5-10 ani? Cum au influenţat aceste schimbări activitatea EUROLIFE Broker de asigurare?

P.K.:
EUROLIFE Broker de asigurare întotdeauna se străduie să se adapteze la condiţiile existente pe piaţă. Comparativ cu 10 ani în urmă, astăzi, clienţii doresc să afle mai multe informaţii despre produse, dar şi sunt gata să investească mai mult în acest domeniu. Prin urmare, noi colaborăm cu Grawe Carat Asigurări SA, partenerul în Republica Moldova pentru a elabora produse noi care să răspundă cerinţelor pieţei, iar datorită îmbunătăţirii calităţii consultaţiilor sporeşte şi nivelul de satisfacţie al clienţilor.

Profit: Cum aţi caracteriza concurenţa pe piaţa de asigurări a RM astăzi? Cum a evoluat aceasta în ultimii ani?

P.K.:
Concurenţa în RM este în creştere, iar cerinţele pieţei sunt mai mari şi mai diversificate. În acelaşi timp, aş vrea să menţionez că se observă o creştere a nivelului de profesionalism al companiilor de asigurări.

Profit: În activitatea multor companii de asigurare din RM partea leului o reprezintă asigurarea obligatorie (RCA, Carte Verde). În unele cazuri cota acestor servicii atinge 90%. Cum reuşeşte EUROLIFE Broker de asigurare să se focuseze şi să obţină venit doar din serviciile de asigurare opţională?

P.K.:
EUROLIFE Broker de asigurare oferă consultaţii de cel mai înalt nivel, este alături de clienţii săi pe întreaga durată a contractului şi garantează achitarea sumei stipulate în contract.

Profit: Care sunt aşteptările companiei EUROLIFE Broker de asigurare de la noul guvern al RM la capitolul mediul de afaceri şi dezvoltarea pieţei de asigurare?

P.K.:
Ne dorim ca standardele din RM să fie cât mai aproape de cele din UE, mediul de afaceri să fie unul favorabil, să fie stimulată creşterea economică, să se reducă povara fiscală şi să fie create cât mai multe noi locuri de muncă.

Profit: Dacă nu este un secret, de ce fel de asigurare dispuneţi Dvs.?

P.K.:
Am asigurare pentru pensie, asigurare de sănătate şi asigurare contra accidentelor.■

 

Далее...

© 2008 "Profit"

 

În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
81
Afişări de site:
774543
Vizitori unici:
5709384

WebArt Pro