Profitразделитель ссылочного текста №_12_2023, decembrie 2023

Tema numărului

№_4_2018 (258), aprilie 2018

Tema numărului / numarul_4_2018 >


Spaţiul virtual – locul unde compania Vitra îşi dă întâlnire cu consumatorii

Valorificarea posibilităţilor puse la dispoziţie de spaţiul online oferă

businessului noi oportunităţi de extindere a afacerii, generate de interacţiunea directă cu beneficiarii. Cei care conştientizează acest fapt au doar de profitat. De acest lucru s-a convins compania Vitra din Chişinău, specializată în proiectarea şi producerea mobilierului comercial şi industrial, care cu suportul Programului Advice for Small Business BERD Moldova, finanţat de Uniunea Europeană prin iniţiativa EU4Business şi de Suedia, şi-a modernizat site-ul (www.vitra.md) şi l-a transformat într-o platformă activă de interacţiune cu consumatorii.

Familia Ţăranu din Chişinău a făcut cunoştinţă cu compania Vitra în vara anului 2017, când necesitatea de a-şi organiza raţional spaţiul din debara, a determinat-o să identifice soluţii optime. Căutările nu au durat prea mult. Fiind o prezenţă activă în spaţiul online, Vitra a reuşit să atragă atenţia şi să vină cu oferte care să satisfacă necesităţile acestei familii. „Posibilităţile online au avut un rol determinat în decizia noastră de a procura rafturi pentru depozitare de la Vitra. A fost simplu, am intrat pe site, am ales rafturile potrivite şi am cumpărat. A doua zi, produsul a fost livrat”, ne spune Maria Ţăranu.  

Dacă până acum doi ani, clienţii companiei erau în proporţie de 95% persoane juridice, astăzi balanţa tinde oarecum să se echilibreze, iar numărul persoanelor fizice care solicită serviciile companiei devine tot mai mare. Această schimbare a fost determinată de posibilităţile oferite de site-ul mo- dernizat al companiei, care a fost conceput în aşa mod încât să sporească interacţiunea cu consumatorii. „În prezent, persoanele fizice reprezintă în jur de 30% din portofoliul de clienţi ai companiei, iar această dinamică este în creştere. Din acest considerent, investim tot mai mult în produse pentru persoane fizice”, afirmă Sergiu Creţu, directorul companiei Vitra, cu o experienţă de aproape un deceniu de activitate pe piaţa din Republica Moldova.

Vitra este la moment singura companie din domeniu care comercializează utilaj prin intermediul platformei virtuale, iar decizia de a trece comenzile şi în spaţiul online a fost condiţionată de necesităţile timpului. „Ne-am stabilit drept scop să modernizăm site-ul în ideea de a corespunde solicitărilor clienţilor. În acest sens considerent am apelat la BERD, care ne-a oferit suportul necesar pentru dezvoltarea unei platforme virtuale performante”, spune directorul, precizând că „trecerea în spaţiul online a asigurat până acum companiei o creştere a vânzărilor cu 10-15%, iar tendinţa este în continuare una pozitivă”.

 

Până la urmă ce-şi doreşte clientul, fie că este vorba de o persoană fizică sau juridică? Servicii de calitate, timp redus pentru efectuarea comenzii, o gama variată de produse disponibile, preţuri avantajoase. Pornind de la respectivele solicitări, Vitra şi-a modernizat site-ul pentru a oferi posibilitate clienţilor să se simtă, în primul rând, stăpâni pe timpul lor.


Mai mult, fiind adept al automatizării, Sergiu Creţu şi-a dorit un site care nu necesită sute de foiţe, fişiere Excel sau muncă dublă. „Intenţia noastră a fost să avem un sistem integru de evidenţă contabilă, prin intermediul căruia să contabilizăm toate vânzările. De asemenea, era important să gestionăm managementul producerii, precum şi cel logistic la depozit. Scopul nostru a fost ca site-ul să aibă o legătură între toate componentele enume-rate, ceea ce în final ne-a reuşit, acesta fiind integrat 100% cu softul intern.”

Noua abordare permite gestionarea eficientă a comenzilor, iar asta, la rândul său, oferă un grad mai mare de satisfacţie din partea clienţilor. Pentru a răspunde tuturor acestor necesităţi, echipa de consultanţă BERD a ghidat compania pe parcursul întregului proces, iar site-ul a fost dezvoltat cu succes în baza recomandărilor unui consultant profesionist. Prin urmare, a fost un efort dublu, iar rezultatul a fost pe măsura aşteptărilor. Un site modern, flexibil şi uşor de consultat. Costul total al proiectului pentru modernizarea site-ului a fost de 11,940 euro, dintre care partea de grant a constituit 4,975 euro.

Software-ul analizează comportamentul utilizatorilor, cum ar fi frecvenţa şi timpul vizitelor efectuate pe site. Acest lucru ajută compania să-şi comercializeze mărfurile mai eficient. „Este o posibilitate inovativă, care ţine cont de necesităţile vizitatorului. Site-ul practic personalizează ofertele pentru fiecare client în parte. Dacă ar fi să analizăm doar mediul online ca instrument de promovare, atunci cred că site-ului îi revine în jur de 50% din toată promovarea virtuală a companiei”, spune Sergiu Creţu.
 
La doi ani de la lansare, directorul Vitra recunoaşte că „este de fapt cel mai performant şi flexibil site pe care compania l-a avut vreodată”. Noile posibilităţi permit nu doar îmbunătăţirea eficienţei comunicării cu clientul, ci şi aflarea doleanţelor lui. Toate aceste aspecte, ajută compania să-şi dezvolte serviciile şi, în acelaşi timp, să răspundă solicitărilor venite din partea beneficiarilor.

Cu cât mai mult sporesc vânzările, cu atât Vitra investeşte mai mult în mediul online, fiind conştientă de faptul că prezenţa în spaţiul virtual menţine şi consolidează interacţiunea cu clienţii. Pentru aceştia devine mult mai simplu nu doar să achiziţioneze produse, dar şi să fie informaţi în legătură cu noile soluţii inovatoare la capitolul depozitare, pe care Vitra le pune periodic la dispoziţie.

Valorificarea la maximum a oportunităţilor oferite de mediul online a asigurat companiei un trafic mai mare, fapt care a condus nemijlocit la răspândirea brandului în rândul consumatorilor, la majorarea numărului de clienţi şi, implicit, a vânzărilor. Dacă anterior, Vitra era cunoscută doar în mediul întreprinderilor, acum devine apreciată şi printre persoanele fizice, care sunt cei ce determină competitivitatea acesteia pe piaţă. Accesibilitatea preţurilor asigură majorarea numărului de clienţi persoane fizice şi viceversa. Prin urmare, fluxul acestora reprezintă un element important, care ajută compania să simtă pulsul pieţei.

 

Grupul Moldretail, care deţine o reţea de supermarketuri în Republica Moldova, a iniţiat colaborarea cu Vitra încă în anul 2012, timp în care aceasta s-a extins pe multiple dimensiuni - rafturi pentru depozite, camere frigorifice, vitrine comerciale etc. „Preţurile sunt competitive, iar calitatea înaltă”, spune Andrei Garaba, manager reţele inginereşti din cadrul Moldretail.

Vitra nu este la prima experienţă de colaborare cu EU4Business prin intermediul BERD. Din start, sistemul de producere al companiei a fost racordat la standardele europene, compania beneficiind în acest sens de expertiza unui expert internaţional, venit de la Londra, cu suportul oferit de BERD. „Ideea a fost ca din start să lansăm procesul de producere la standarde europene, ceea ce ne-a reuşit pe deplin. Mărfurile noastre corespund tuturor rigorilor de calitate impuse de piaţa europeană”, afirmă Sergiu Creţu.

Apropo, accesul pe piaţa europeană face parte din planurile de viitor. Compania are deja solicitări din Germania şi Polonia, pe care speră să le onoreze în timp util.

La moment, compania are 40 de angajaţi, însă în următorul an aceasta intenţionează să investească în jur de 2 mil. de euro în dezvoltarea sa, ceea ce va genera o majorare a numărului de angajaţi până la 100. „Problema de bază în Moldova rezidă în lipsa specialiştilor în industria de prelucrare a metalelor. Suntem nevoiţi să pregătim singuri aceşti specialişti”, afirmă directorul.

Încă de pe băncile şcolii, Sergiu Creţu şi-a dezvoltat pasiunea pentru ştiinţele exacte şi invenţii. Toate acestea îl ajută astăzi să facă ceea ce-i oferă un sentiment de împlinire – să creeze. „Îmi place ceea ce fac. Poate sunt afaceri mult mai profitabile, dar îmi produce satisfacţie sufletească activitatea pe care o gestionez, iar asta înseamnă că efortul merită pe deplin. Cu atât mai mult dacă ajut atâţia oameni să-şi organizeze eficient spaţiile”, conchide directorul companiei Vitra, Sergiu Creţu.■
___________________________________________________________________________________

Acest articol a fost publicat în cadrul iniţiativei EU4Business.

 

Далее...

Reţeaua locală - model de intervenţie intercomunitară

În majoritatea localităţilor din Republica Moldova există echipe formate din reprezentanţi ai autorităţilor locale, instituţiilor medicale şi ducaţionale care au scopul de a ajuta familiile aflate în situaţii dificile. În 10 sate din raionul Leova aceste echipe s-au consolidat şi şi-au intensificat activitatea în ultimele 10 luni graţie Proiectului „Reţeaua locală - model de intervenţie intercomunitară”, realizat de Centrul Internaţional de Colaborare şi Dezvoltare PHOENIX.

Acest program este parte a proiectului regional „Asistenţi sociali în colaborare pentru schimbări sociale în ţările din vecinătatea estică” susţinut financiar de UE, Agenţia Austriacă pentru Dezvoltare şi realizat în parteneriat cu Asociaţia de Nursing din RM şi Hilfswerk Austria International.

Pentru participarea la proiect au fost selectate 10 din cele 25 de sate ale raionului Leova. În fiecare dintre ele - Borogani, Baiuş, Tigheci, Sărata Nouă, Tomaiul Nou, Tomai, Tochile Răducani, Cupcui, Sărata Răzeşti şi Filipeni – activităţile au fost desfăşurare în paralel în câteva direcţii.
 
În primul rând, au fost create sau consolidate aşa-numitele echipele multidisciplinare din respectivele localităţi. Din componenţa lor fac parte primarul sau viceprimarul localităţii, asistentul social, medicul de familie sau asistentul medical, poliţistul de sector, un pedagog sau educator, alţi reprezentanţi ai autorităţilor publice sau ai societăţii civile (consilieri, preoţi, mediatori comunitari), precum şi reprezentanţi ai asociaţilor obşteşti, în cazul în care acestea există.

Membrii echipelor au participat la mai multe ateliere şi stadii de formare în cadrul cărora au fost discutate metodele şi instrumentele de lucru pe care trebuie să le aplice actorii sociali din comunitate. Aceste instruiri au permis consolidarea activităţilor echipelor multidisciplinare, dezvoltarea şi implicarea tuturor actorilor sociali din comunitate.

De asemenea, participanţii au învăţat lucruri practice, cum ar fi realizarea interviurilor de protecţie, astfel încât copiii cu care discută să se simtă liberi, în siguranţă şi să vorbească deschis despre problemele cu care se confruntă.   

„În satul Tochile Răducani a existat şi anterior o echipă multidisciplinară, care însă se întrunea mai mult în şedinţe de urgenţă. Participarea la proiect a contribuit, în primul rând, la disciplinarea membrilor acestei comisii. Iar unde există disciplină, întâlniri şi discuţii permanente, acolo numărul situaţiilor excepţionale este mai mic,” susţine primarul satului Marin Ciobanu.

Tot în cadrul proiectului în fiecare sat au fost identificate câte 10 familii aflate în situaţii de dificultate. Acestea au beneficiat de consultanţă şi suport din partea membrilor echipelor multidisciplinare.
Primarul satului Tigheci, Angela Creţu, susţine că solidarizarea instituţiilor într-o echipă de lucru a permis ca acestea să devină o „forţă puternică”, în stare să intervină pentru a soluţiona diferite probleme cu care se confruntă familiile aflate în dificultate. „Toate familiile implicate în proiect reprezintă exemple de succes. S-a reuşit depăşirea multor probleme cu care aceste familii s-au confruntat,” susţine Angela Creţu.

Cel mai mult s-au bucurat, însă, de implementarea proiectului asistenţii sociali, pe umerii cărora cade tot greul activităţii de ajutorare a familiilor nevoiaşe şi a copiilor aflaţi în situaţii dificile. Potrivit asistentului social din satul Tochile Răducani, Ştefan Tarţa, unul din puţinii asistenţi sociali bărbaţi din raionul Leova, în trecut asistentul social lucra pentru toţi membrii echipei. „Acum toţi acţionăm în comun şi multe cazuri sunt soluţionate mai uşor,” spune Ştefan Tarţa.

Potrivit consultantului social din cadrul proiectului, Efrosinia Greţu, toate cele 100 de familii beneficiare sunt mulţumite de ajutorul acordat. „Unele cazuri au fost mai dificile, altele mai puţin dificile, dar în toate situaţiile s-a intervenit prompt şi aceste familii au fost ajutate,” spune Efrosinia Greţu.

Ea aduce drept exemplu cazul unei familii din satul Tochile-Răducani unde s-a reuşit oferirea spaţiului locativ unei mame cu trei copii care erau victime ale violenţei soţului.

Într-un alt caz, în comuna Băiuş, mama ascundea comportamentul agresiv al soţului, iar graţie intervenţiei echipei multidisciplinare, agresorul a fost scos din casă. În satul Tigheci, datorită implicării autorităţilor locale, doi copii aflaţi sub tutela bunicilor au fost transferaţi cu traiul la rude după ce s-a depistat că bunicii s-au îmbolnăvit de tuberculoză.

Este de menţionat faptul că, în paralel, membrii echipelor multidisciplinare au continuat să lucreze cu toate familiile care se confruntă cu probleme din aceste sate. „Din toate familiile au fost selectate cele mai dificile şi lor le-a fost acordată o atenţie sporită. Dar dacă apăreau sesizări din partea altor locuitori ai satului, se intervenea şi în aceste cazuri,” spune asistentul social, Iulia Gospodinov.

Irina Rusanovschi, preşedinta Centrului Internaţional de Colaborare şi Dezvoltare Phoenix, susţine că proiectul a fost unul de succes şi îşi doreşte o continuitate a acestuia în aceste 10 sate, precum şi extinderea în restul localităţilor raionului Leova.

„A fost destul de uşor să lucrăm, deoarece primarii satelor cu care am cooperat au fost foarte deschişi şi receptivi. Au existat însă şi anumite probleme. Astfel, în unele sate asistenţii sociali, medicii sau pedagogii care au fost incluşi în echipele multidisciplinare, ulterior au plecat din localitate, în majoritatea cazurilor peste hotare, în căutarea unui trai mai bun. Respectiv, a fost nevoie să oferim cursuri de instruire noilor membri ai echipei,” a declarat Irina Rusanovschi.

În cadrul proiectului, au mai fost semnate cinci parteneriate de colaborare cu instituţii raionale cu responsabilităţi în păstrarea familiei. La fel, a fost încheiat un protocol de cooperare cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului din judeţul Vaslui, România.

„Colegii din România au fost prezenţi la toate cursurile de formare pe care le-am organizat. Ne-au împărtăşit din experienţa în domeniu care există în Romania şi ne-au oferit multe sfaturi utile,” spune Irina Rusanovschi.
Potrivit ei, echipele multidisciplinare vor continua să activeze şi după finalizarea acestui proces, iar experienţa acumulată pe parcursul celor 10 luni de proiect le va fi de mare ajutor. De asemenea, urmează a fi creată o echipă de formatori care vor instrui echipele din satele care nu au participat la proiect. Acest lucru se va face în bază de voluntariat prin intermediul direcţiei asistenţei sociale. Participanţii la proiect au menţionat necesitatea efectuării unui schimb de experienţă între echipele multidisciplinare din diferite localităţi. „Am fi foarte bucuroşi dacă asemenea seminare ar fi organizate anual. Schimbul de experienţă ne ajută să soluţionăm mai uşor problemele şi să evităm unele greşeli,” spune primarul satului Baiuş, Tatiana Panfili.

În acelaşi timp, primarii satelor implicate în proiect au menţionat lipsa unor centre comunitare care ar permite plasarea temporară a persoanelor aflate în dificultate sau a victimelor violenţei în familie. Totodată, s-a menţionat lipsa acută de psihologi care să se ocupe de consilierea victimelor.■

 

 

Далее...

Eficienţa energetică în Moldova – Nu este rău, dar se poate şi mai bine

Modernizarea sectorului energetic este în ultimii ani pe agenda de discuţii Moldova – UE, subiectul fiind catalogat drept un instrument de consolidare a securităţii energetice, de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră şi, nu în ultimul rând, a diminuării dependenţei energetice de Rusia. Pentru a evalua stadiul progreselor înregistrate de ţara noastră la acest capitol, la sfârşitul lunii martie 2018 la Chişinău s-a desfăşurat prima reuniune la nivel înalt privind eficienţa energetică în Republica Moldova, organizată de Secretariatul Comunităţii Energetice al UE în cadrul proiectului EU4Energy Governance.

„În prezent, domeniul eficienţei energetice în Moldova nu este în conformitate deplină cu standardele europene, dar sunteţi pe calea de a atinge această performanţă.” Constatarea vine din partea directorului Secretariatului Comunităţii Energetice, Janez Kopac, şi a fost făcută la Chişinău cu prilejul desfăşurării primei reuniuni la nivel înalt privind eficienţa energetică în Republica Moldova.

Deşi Moldova mai are restanţe la multe capitole, oficialul european se arată încrezut că într-un viitor proxim aceasta va face un salt calitativ nou în domeniul asigurării eficienţei energetice. Tot de ce mai este necesar în acest sens vizează definitivarea ajustării cadrului legislativ la normele europene, consolidarea independenţei Fondului pentru Eficienţă Energetică şi adoptarea Legii cu privire la condominium – ultima fiind o premisă serioasă pentru a începe „revoluţia” în domeniul eficienţei energetice. Asta pentru că, spune Janez Kopac, cetăţenii trebuie să conştientizeze faptul că adevăratul progres în domeniu va fi atins doar atunci când ei vor lua în mâini destinele eficienţei energetice a blocurilor în care locuiesc, ceea ce înseamnă că întreaga responsabilitate nu va mai fi pusă doar pe umerii statului. Directorul Secretariatului Comunităţii Energetice a adus exemplul ţării sale, Slovenia, unde adoptarea Legii cu privire la condominium a ridicat la o treaptă calitativ nouă nivelul de eficienţă energetică a ţării. La moment, Slovenia, o ţară mai mică decât Republica Moldova, anual reconstruieşte şi eficientizează din punct de vedere energetic 1500 de blocuri cu suportul Fondului pentru Eficienţă Energetică, având drept bază legală Legea cu privire la condominium.  

„În Slovenia, pe perioada mandatului de ministru al Mediului şi Energiei am promovat intens Legea cu privire la condominium. A fost extrem de complicat, inclusiv din perspectivă politică. Oamenii erau obişnuiţi că altcineva are grija de blocurile în care locuiesc. Însă lucrurile s-au schimbat, iar în final cetăţenii au realizat că ei sunt responsabili de destinul eficienţei energetice a clădirilor în care trăiesc. Acum mă bucur că am reuşit, iar eforturile activităţii mele anterioare dau roade. Eficienţa energetică necesită participarea oamenilor, nu doar a statului”, se arată convins oficialul european.

În cadrul unui interviu acordat revistei Profit, cu prilejul primei reuniuni la nivel înalt privind eficienţa energetică în Republica Moldova, directorul Sec-retariatului Comunităţii Energetice, Janez Kopac, a vorbit despre Legea cu privire la eficienţa energetică, rolul resurselor energetice regenerabile pentru diminuarea dependenţei energetice de furnizorii străini, precum şi despre importanţa unei concurenţe sănătoase în domeniul aprovizionării cu energie, care ar fi doar în beneficiul cetăţenilor.

Profit: Dle Kopac, odată cu aderarea la Comunitatea Energetică în 2010, Republica Moldova şi-a trasat un şir de obiective privind îmbunătăţirea eficienţei energetice. Cum aţi aprecia eforturile pe parcursul celor opt ani? Este ţara noastră promiţătoare la acest capitol?

J.K.:
În aceşti opt ani s-au întâmplat mai multe lucruri, dar cel mai important este să constatăm că în mare parte cadrul legal a fost racordat standardelor UE şi acqui-ului comunitar. Nu a fost un lucru uşor, dar, cu siguranţă, s-a meritat. La nivel european, cadrul legal în domeniu este dedicat în întregime consumatorilor casnici şi sporirii competitivităţii pe piaţă. Nici într-o ţară cadrul legal nu s-a constituit cu uşurinţă, peste tot fiind grupuri de interese care nu acceptă o competiţie sănătoasă. În Moldova acest lucru este şi mai dificil de realizat din considerentul că este o ţară extrem de închisă. Orice competiţie este tratată cu mari rezerve. Dar fără o racordare a cadrului legal, ceea ce de fapt Moldova a reuşit să facă având suportul Comunităţii Energetice, este practic imposibil de a schimba situaţia. Acum, cadrul juridic permite atragerea investiţiilor străine pentru a construi reţele de conducte de gaz dintre România şi Moldova şi a investi în staţii pentru furnizarea energiei electrice, iar prin aceasta a adapta sistemul electric din Moldova la cel european.

Profit: Aţi abordat subiectul competiţiei sănătoase ca un element cheie al racordării cadrului legal la cel european. Cum apreciaţi nivelul de concurenţă în Republica Moldova?

J.K.:
Cu regret, la moment în Moldova nu există o competiţie sănătoasă la capitolul furnizării energiei electrice. Compania de stat Energocom câştigă toate licitaţiile privind livrarea electricităţii. Noi am urmărit tenderele din ultimii doi ani şi am constatat că acestea sunt oarecum stranii. Asta pentru că deşi, iniţial, mai multe companii îşi anunţă intenţia de a furniza energie electrică, până la urmă în concurs rămâne doar oferta Energocom. Noi pledăm pentru ca energia să fie livrată direct de la compania DTEK din Ucraina sau de la Centrala termoelectrică de la Cuciurgan, fără a recurge la intermediari în persoana acestei companii. Înţelegem faptul că Ministerul Economiei protejează Energocom-ul, pornind de la faptul că este o companie de stat, dar credem că procesul licitaţiilor trebuie îmbunătăţit substanţial. Acesta trebuie să fie unul transparent, iar între toţi potenţialii furnizori să existe o concurenţă sănătoasă şi condiţii egale de joc. În ţările UE, nu există astfel de intermediari, producătorii de energie vând energia direct reţelelor de distribuţie.

Profit: Din anul 2016 Moldova are o lege privind promovarea energiei regenerabile. Cum estimaţi impactul acesteia asupra pieţei energiei din Moldova?

J.K.:
Energia regenerabilă devine tot mai cunoscută în Europa, demonstrându-şi viabilitatea. În ultima perioadă, Moldova, Ucraina, dar şi alte ţări din regiune îşi dezvoltă tot mai intens propriile surse de energie regenerabilă, care este vândută la preţuri acceptabile. Având în vedere faptul că tehnologiile se dezvoltă tot mai intens, energia fotovoltaică şi cea eoliană devin puncte de atracţie pentru investitori, iar acest lucru este în beneficiul consumatorilor, care astfel au posibilitate să-şi diversifice sursele de energie. Secretariatul Comunităţii Energetice şi EU4Energy susţin Moldova în procesul de dezvoltare a energiei regenerabile. Este important să precizez că Moldova este a doua ţară după Albania care a adoptat şi a introdus sistemul de licitaţii în procesul de furnizare a energiei regenerabile. Nu putem spune că deocamdată există o serie de investitori, dar cert este că sistemul a fost adaptat pentru a atrage investiţii în domeniu.

Profit: În ultimii ani, se observă faptul că tot mai mulţi agenţi economici au prins gustul proiectelor de eficienţă energetică. Despre ce vorbeşte acest lucru?

J.K.:
Trebuie să recunosc faptul că Moldova înregistrează succese la capitolul promovării eficienţei energetice. Aveţi o Agenţie şi un Fond pentru Eficienţă Energetică - două instrumente necesare pentru a promova eficienţa energetică. Mai mult, fiecare ţară care are semnate acorduri cu Comunitatea Energetică trebuie să racordeze cadrul legal la cel european în domeniu, ceea ce presupune etichetarea produselor importate în Moldova, promovarea eficienţei energetice a clădirilor cu respectarea anumitor standarde pentru izolare. Acest lucru este transpus în Moldova, însă nu complet. Noi susţinem ca măsurile de eficienţă energetică să vizeze şi clădirile existente, nu doar cele noi. Este o obligaţiune prevăzută de standardele UE, care la moment nu este implementată în Moldova.

A treia direcţie vizează obligativitatea companiilor care realizează afaceri în domeniul energetic să investească în măsuri de eficienţă energetică. Legea cu privire la eficienţa energetică trebuia adoptată încă în octombrie anul trecut, însă este discutată şi acum în Parlament. Este necesar ca Moldova să conştientizeze faptul că sporirea eficienţei energetice este în interesul direct al consumatorilor, iar statul şi instituţiile sale trebuie să gestioneze acest proces important.

Profit: Moldova şi-a stabilit drept obiectiv ca până în anul 2020 producerea energiei din surse alternative să crească până la 20% din consum. Credeţi că acest obiectiv este perfect realizabil? De ce depinde el?

J.K.:
Eu consider că obiectivul în cauză nu este unul întru-totul realizabil. Moldova trebuie să facă mai multe pentru a reuşi la acest capitol. Obiectivul poate fi atins doar dacă acţiunile întreprinse de stat vor fi mai intense şi mai consolidate. Până la acest moment, nu este rău, dar se poate şi mai bine. Pentru a izbuti sunt necesare eforturi adiţionale.

Profit: Costul energiei electrice în Moldova este foarte scump – potrivit unor date reprezintă circa 40% din preţul de cost al majorităţii produselor. Din această cauză multe dintre produsele noastre nu sunt concurenţiale. Cum credeţi că putem soluţiona această problemă?

J.K.:
Sunt doar două lucruri de făcut, unul este să deschideţi uşile pentru importul energiei electrice din Ucraina, iar asta depinde doar de Moldova. Al doilea moment - să sincronizaţi sistemul energetic al ţării cu cel european prin importul de energie electrică din România. În Moldova există monopol la acest capitol. Aşa cum am menţionat, trebuie să îmbunătăţiţi competiţia în domeniul energetic şi să permiteţi energiei electrice mai ieftine să vină în Moldova.

Profit: De ce investitorii străini susţin eficienţa energetică a RM?

J.K.:
Pentru că eficienţa energetică este cea mai bună politică energetică, iar fiecare kilowatt oră economisit este mai bun decât fiecare kilowatt oră furnizat pe o piaţă necompetitivă. Toate problemele vor dispărea în momentul în care cel puţin 50% din consumul de energie îl va constitui energia regenerabilă. Aceasta reduce dependenţa energetică a ţării de un singur furnizor. Tot ce puteţi face pentru o mai bună eficienţă energetică este să reduceţi nivelul de dependenţă de Rusia, iar acest lucru este şi în interesul UE.

Moldova are o administraţie publică mică, dar eficientă. Bineînţeles, noi vom oferi asistenţa necesară pentru modernizarea şi eficientizarea sectorului energetic naţional. Sperăm că rezultatele vor fi pozitive. Succesul dvs. este şi succesul nostru.■

 

Далее...

© 2008 "Profit"

 

În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
26
Afişări de site:
774543
Vizitori unici:
5716362

WebArt Pro