Profitразделитель ссылочного текста №_12_2023, decembrie 2023

Tema numărului

№_3_2022 (296), martie 2022

Tema numărului / numarul_3_2022 >


Lichiditatea în scădere

În martie, trei bănci mari au profitat simultan de metoda aparent „uitată” REPO, împrumutând de la autoritatea de reglementare suficienți bani „scumpi” pentru a îndeplini cerințele de reglementare pentru rezervele obligatorii. S-a dovedit că lichiditatea mare nu este lipsită de măsură şi, în anumite momente, poate scădea.

Ministerul finanțelor, din cauza situației geopolitice instabile, a acceptat ratele dobânzilor semnificativ majorate la randamentul titlurilor de stat. Emitentul a satisfăcut indicatorii acestuia în ofertele investitorilor la licitația de 1 martie la următoarele niveluri: 91 zile - 14,03%, 182 zile - 12,98% și 365 zile - 15,00%.

Unii participanți profesioniști de pe piață atribuie „conformitatea” ministerului nu numai deteriorării accentuate a situației geopolitice și nevoii crescute de bani la buget, dar și lichidității actuale a băncilor. Până de curând, valoarea ei medie în sistem depășea 40% în condiţiile unui normativ al Băncii Naționale (BNM) de 20%.

„Băncile aveau nevoie de resurse începând cu a doua jumătate a lunii februarie, când au intrat în vigoare noile cerințe de reglementare privind rezervele obligatorii în legătură cu resursele atrase în moneda națională”, a explicat pentru revistă un interlocutor de la una dintre bănci.

Ca argument, el a invocat faptul că, din cauza unui deficit de lichiditate, la ultima licitaţie, trei bănci sistemice au solicitat resurse REPO de la autoritatea de reglementare în valoare de peste 2 miliarde de lei. Cel mai probabil, ele au avut nevoie de aceste resurse pentru a-și îndeplini obligațiile referitoare la rezerve.  

Alți participanți la piață atrag atenția asupra faptului că băncile au optat pentru REPO într-o situație financiară dificilă. Pentru că BNM oferă resurse în condițiile ratei de bază (10,5%) plus 0,25%, ajungându-se la un total de 10,75% pentru bănci.

Este destul de evident că, în condițiile deficitului de lichiditate, pentru resursele atrase, băncile trebuie să formeze rezerve din contul resurselor BNM, mult mai scumpe decât resursele pe care le-au atras de pe piaţă sub formă de depozite ale populaţiei şi agenţilor economici.

„Se poate presupune că și alte bănci au îndeplinit cu greu noul regulament al autorității de reglementare privind rezervele obligatorii. Acest lucru este dovedit de rezultatele ultimei licitații pentru plasarea titlurilor de stat. Cererea pentru acestea s-a ridicat la 565 de milioane de lei, deși oferta ministerului a fost de două ori mai mare - 1,28 miliarde de lei”, a spus brokerul băncii.

 

O cerere atât de scăzută de titluri din partea investitorilor, care sunt în principal bănci comerciale, înseamnă că aceștia nu ar putut redirecționa resursele din titlurile de stat răscumpărate pentru a cumpăra noi titluri de stat. Motivul este clar - băncile au avut nevoie de aceste resurse pentru a îndeplini reglementările privind rezervele obligatorii.

Cum ar putea evolua situația în viitor?

Participanții la piață consideră că este puțin probabil ca ministerul finanțelor să reducă volumul titlurilor de stat oferite spre plasare în viitorul apropiat. Ei nu exclud ca în locul ofertei de 1,28 miliarde de lei, pe care emitentul a oferit-o în mod tradițional la licitațiile din 2022, ministerul, din cauza problemelor cu deficitul bugetar, va crește volumul titlurilor de stat pentru plasare. În acest caz, ministerul va majora oferta până la 2,2 miliarde de lei, așa cum s-a observat mult timp în 2021. Dar cât de eficient va fi acest lucru într-o situație în care băncile întâmpină dificultăți cu lichiditatea actuală?

Dacă băncile pot atrage de pe piață resurse nu mai scumpe decât la o dobândă de 10%, atunci un astfel de scenariu pentru dezvoltarea situației poate fi considerat „funcțional” și destul de eficient. Atrăgând bani de la populaţie prin ratele dobânzilor la depozite, care în prezent variază între 6-8% în medie, băncile îi vor putea folosi pentru împrumuturi și pentru achiziționarea de titluri de stat, întrucât ratele la acestea formează o marjă destul de atractivă de câteva procente.

Acum, tendința stabilă a randamentului așteptat al titlurilor de stat creează o marjă largă de manevră pentru bănci. În competiția pentru banii populației, acestea pot manevra cu ratele la depozite, crescându-le treptat, ceea ce va fi de așteptat în condiţiile inflației în creștere.

Totuși, în condițiile instabilității geopolitice, atât populația, cât și persoanele juridice vor prefera convertirea resurselor disponibile în valută forte în fața ratelor atractive la depozitele în moneda națională, cumpărând valuta la un curs nu prea favorabil, iar uneori şi „cu orice preț”, sub influenţa stărilor de panică de pe piață.

Potrivit mai multor brokeri, BNM a fost nevoită să vândă aproape 200 de milioane de dolari de la începutul lunii martie. Dealerii de valută observă acțiunile prompte și oportune ale BNM în „răspunsul său imediat la situație sub forma unor intervenții valutare suficiente”.

„Agitaţia populaţiei, decisă să schimbe lei pe dolari şi euro, a fost stinsă în câteva zile prin acţiunile intenţionate ale dealerilor BNM. Exploziile cererii de valută au fost satisfăcute de oferta abundentă a BNM, care, prin vânzarea de dolari și euro sterilizează masa monetară, astfel slăbindu-i presiunea asupra inflației”, recunosc dealerii.

Concentrându-se pe marja în scădere dintre ratele de vânzare și de cumpărare a valutelor, participanții de pe piață exprimă o presupunere timidă cu privire la „normalizarea situației de pe piața valutară”. În opinia lor, în prezent nu există cumpărători pe piață care să fie dispuşi să cumpere dolari și euro la o rată mare de 18,40-18,70 MDL:1 dolar în prima jumătate a lunii martie. Însă cererea de valută poate continua în situația normalizării importului, care a fost practic suspendat de la sfârșitul lunii februarie din cauza evenimentelor din Ucraina.

Redirecționarea fluxurilor de mărfuri de-a lungul noilor rute îi va activiza pe importatori, iar apoi aceştia vor avea nevoie de valută pentru noi achiziții de mărfuri. Nu este exclus că cererea de valută din partea populației va continua din cauza ostilităților din Ucraina.

„Într-o asemenea situație, este greu de prezis comportamentul autorității de reglementare, care, prin acțiunile sale, poate stabiliza situația cu ajutorul vânzărilor abundente de dolari și euro. În același timp, BNM poate fi de acord cu o tendință constantă de devalorizare a leului”, notează dealerii, precizând că prin vânzarea de valută banca sterilizează masa monetară în beneficiul său, încetinind creșterea prețurilor în țară.

În funcție de masa monetară aflată în circulație, autoritatea de reglementare stabilește când surplusul de lei nu va pune atât de multă presiune pe cursul monedei naționale. Cursul de schimb afectează rata inflației, care a ajuns la 16,56% în ianuarie, iar până în trimestrul trei al anului 2022 va fi gata să treacă pragul psihologic de 20%.

În cea mai recentă prognoză a inflației, BNM notează că dinamica cererii agregate va fi pozitivă. Aceasta va crește în primul trimestru al anului 2022 și va scădea în continuare, dar în același timp menținând un caracter inflaționist pe tot orizontul de prognoză (primul trimestru din 2022 - al patrulea trimestru din 2023). Autoritatea de reglementare prevede că inflația va reveni la intervalul țintă (5% plus sau minus 1,5%) în al doilea trimestru al anului 2023. BNM consideră că indicele prețurilor va începe să scadă constant din trimestrul IV al anului 2022.

 

Далее...

Maib - in a stage of great transformation

Despite the volatile economic environment, Moldova's largest bank, maib, has ended the year 2021 with strong financial results, including record profits and an increase in the market share. The bank's impressive results are a consequence of its competent management team which, since February 2021, is headed by an experienced Georgian banker, Giorgi Shagidze. In an exclusive interview with the Profit magazine, Giorgi detailed the transformation the bank has gone through in the past year, provided details about the bank's plans to issue IPO and pay dividends and shared his views about Moldova, its people and business environment.

Profit: Mr. Shagidze, under your leadership, maib ended the year 2021 with sound results, showing sustainable development in the main areas of activity. Could you please tell us what was special and important for you during the first year at the helm of the bank?

Giorgi SHAGIDZE:
First of all, I would like to stress one important thing - during the past year we have become a united and cohesive team. For the bank, it is very important that the whole team works together for the final result which is the sustainable development of maib.

You know, there are cases when companies have very good staff members but, when a new CEO is appointed, there is no unity around him or her. This may happen because of various reasons.  Fortunately, that was not my case - we quickly found common language and became a united team.

The second important thing is what I call a clear understanding of maib's development strategy by the management team.  It means that we all understand what we want to achieve. If you talk to any member of the maib management team, each of them knows the tasks the bank is faced with at this particular stage. The same goes for the bank's medium-term objectives.

I think this is fundamentally important for any company, not just our bank.

We have yet to conduct an external audit that will confirm the financial results achieved in 2021. We have made great strides in serving small and medium-sized businesses, providing them with a wide range of special products and services. I see this as a great merit of both our old and new management teams.

I would also like to note that in 2021 maib's share of this market segment grew by 4%. I think this is important as this growth has helped the economy through the development of our clients' businesses.

Profit: In what other areas has the bank achieved growth?

Giorgi SHAGIDZE:
We have significantly increased the share of mortgage lending to the population. The bank has opened a modern mortgage centre and updated its line of products for this type of lending. Thanks to this, the bank recorded a significant raise in mortgage lending in 2021, which, together with a hike in consumer lending, helped maib increase the market share.

Last year, we closely followed the bank's profit figures and were pleased to see them growing each month. Some indicators were affected by different seasonal factors but, if we exclude them, then we can say that the bank's key performance indicators went up every month.

I very much expect this trend to continue in 2022, as this is equally important for the bank, clients, shareholders and the country as a whole.

Here, I would like to mention that in 2021 we introduced the useful practice of holding regular meetings with shareholders. I meet with 20 to 30 shareholders every three to four months to brief them on our achievements, challenges and plans for the future.

And, of course, I am excited to share with you the progress we have made in preparing to issue IPO. We organized the Capital Markets Day at the London Stock Exchange in November 2021. Since then, our team has had over 40 meetings with potential investors and the feedback we have received is very encouraging and, I would say, above our expectations. This makes us more confident about what we will propose to shareholders so that they give us permission to prepare the bank for an IPO. If we get it, then it is quite realistic that we issue IPO in 2023.

Profit: Many have expected this long-awaited event for Moldova, the issue of IPO by a commercial bank, to take place in Frankfurt or Warsaw if not in New York or London. But it seems that the event will take place at the Bucharest Stock Exchange. Why?

Giorgi SHAGIDZE:
I would like to emphasize that it is up to maib's shareholders to decide on the issue of the IPO.

Here there are two important aspects. First, who will our investors be? Judging by the feedback we have received at meetings in Bucharest, London and Prague, they will be high-quality investors with good reputation at the international level.
Most of them are from New York and London. It means that if we place the IPO, maib will become a well-known public financial company. Its shares will be bought by portfolio investors known all over the world. Such investors are very important for both the bank and the country as they will make Moldova more attractive for other companies.

As regards the stock exchange through which international investors will come to maib, we have studied in details the opinion of potential buyers and came to the conclusion that the Bucharest Stock Exchange is a very good choice. There are there many potential portfolio investors, in particular pension funds, which would be happy to invest in maib.

Yet, I reiterate that shareholders will have the final say on the stock exchange.

 

Profit: Stock exchange fees will also probably matter, right?

Giorgi SHAGIDZE:
No, these costs will not be particularly important when choosing the stock exchange. There are other more important things such as the size of the bank and the volume of the IPO. maib will be among the top companies listed on the Bucharest Stock Exchange. Yet, this will not be the case if we choose another platform. As for the fees, they are not very high be it in London or Bucharest.

Profit: In 2021, maib reported record high indictors, for example profit. Which financial results achieved by maib last year please and inspire you and which results you find less satisfying or deserving more attention?

Giorgi SHAGIDZE:
In the Moldovan banking sector there is strong competition in terms of salaries. Last year, where possible, we raised salaries of qualified bank employees. This year we will review our salary policy for specific positions.
This is an ongoing process which does not depend on the quality of the bank's management. We have to create good conditions for our employees, so that they feel comfortable financially. But here there are things that we can and we do them now, and there are things that we will be able to do only in the years to come.

We have already done a lot in this regard and we will continue doing so in 2022. When talking about costs, it is necessary to understand the situation correctly and call things by their proper names. It is impossible to go through such serious and large-scale transformation without costs incurred.

As for 2022, we will focus on digital innovation.

We now introduce a new principle called agile, which fundamentally changes the very philosophy, understanding and approach to conducting the banking business. With the help of this principle, we change the staff structure into small teams focused on solving specific tasks and obtaining expected results. This year we also plan to complete the construction of and move to a new HQ, where we will actively implement different agile-approaches representing a totally new direction in Moldova.

Leading international companies and consultants now help maib to achieve a complete transformation. I would like to stress that all successful international companies and banks have already completed such transformation or are in the process of doing it. I hope and believe that we will start to see good returns from maib transformation already by the end of 2022. Foreign banks that have gone through such a process successfully have had solid results. I believe that a modern bank will find it difficult to compete without this.

 

  

Profit: Could you please give us details about bank's profit, loan and deposit portfolios in 2021?

Giorgi SHAGIDZE:
As I've already mentioned, we managed to increase the loan portfolio by more than 4 billion lei in 2021, increasing our market share even more. Our deposit portfolio reached 28.6 billion lei, which is 31.7% of the total deposit portfolio of the banking system. This indicator soared by 19.8% in 2021. The net profit was 721.8 million lei or 198 million lei more than in 2020.

Profit: What can you tell us about bank's return on equity (ROE)?

Giorgi SHAGIDZE:
We managed to increase the ROE by 2.76% last year to reach 13.81%. This figure is based on data that has not been audited yet.

Profit: What does maib lack to achieve a ROE of 20% which is considered a good investment?

Giorgi SHAGIDZE:
In my opinion, we are confidently moving towards such a ROE but, as you know, this cannot be achieved overnight. With a stable social and economic situation and a stable exchange rate, we believe that the cost of capital of Moldova's big banks is around 15%.

A ROE of 20% in the medium term would mean, among other things, that the bank becomes very attractive for international investors. In the bank, we have a clear understanding that we need to achieve such a ROE, however difficult it may seem today.

Profit: Maintaining a qualitative loan portfolio is a key priority of any bank. In the case of maib, what is the "acceptable" size of non-performing loans?

Giorgi SHAGIDZE:
According to international standards, any figure below 5% is good. Last year, when the bank's loan portfolio soared by 4.1 billion lei, of which 1.8 billion lei was placed in the real sector of economy, non-performing loans accounted for a little over 8%. The figure was slightly higher than in 2020. But I am confident that the quality of our portfolio will improve in 2022. We are now doing an in-depth analysis of risks. We are also introducing modern loan software – both should help the bank avoid risks and make the right decisions when granting loans.

Profit: Are you satisfied with maib's investment portfolio?

Giorgi SHAGIDZE:
Maib leasing and MoldMediaCard are subsidiary companies and, therefore, an integral part of the maib business model. We do not look at their results from the position of a classical portfolio investor. For us, it is important that these businesses participate as effectively as possible in enhancing the customer experience of the entire maib group. The managers of these companies are among those almost 100 team members who, among other things, are united by financial incentives in achieving the bank's strategic goals.

Our entire group of companies is focused on the top priorities: new standards of services for our customers, digital innovation and a successful IPO. For the time being, we do not plan to invest in other assets.

Profit: When you say that maib offers a "team spirit" to its customers, what exactly do you mean?

Giorgi SHAGIDZE:
It's very simple - it means that each team member knows and has a clear idea of what we, as a team, want to achieve. And together we achieve these goals or, for some reasons, we do not.

We are introducing agile approaches, as a result of which there will be no individual goals, but clear team goals and objectives. I am convinced that today it is difficult to achieve good results without team spirit and business mindset of each of the team members.

I believe that "team spirit and cohesion" is one of the key values at maib. We actively cultivate, develop and strengthen them. This is not something new to our bank for a long time.

Profit: What is the bank doing to grow its loan portfolio and prevent a decline in deposits amid the growing inflation?

Giorgi SHAGIDZE:
There are good models that help a bank in situations when the market environment changes rapidly as is the case now when the cost of money is constantly increasing. It is clear that the National Bank’s recent decision to increase the base rate by 2% to 10.5% will affect the price of loans. But we spare no efforts to make sure that only part of the rising rates is reflected in the price of loans.

At the same time, businesses have to understand that, given the latest developments, banks will not be able to lend on the same conditions as a year ago.


Profit: It means that the interest rate on deposits will also change, won't it?

 

 

Giorgi SHAGIDZE: That's right, we have significantly increased deposit rates in response to the changing market situation. It means that if the deposit rate is, for instance, 6%, then the interest rate on loans would also go up.

Profit: What do you mean by "quality services" at maib? How can the bank, with the help of such services, maintain its leading position on the market and remain a reliable partner of its customers?

Giorgi SHAGIDZE:
The main objective pursued by "quality services" is to generously share our expertise with customers. It is based on transparency, innovation, flexibility, professionalism, trust and "team spirit".

Every day, we strive to be more than just a bank, but a partner to our customers - to be there for them, their families, their businesses, whatever they do and wherever they are in the world. Maib's banking services and products have one important goal - to make the bank's interaction with customers easier, simpler, more convenient and faster, which is actually very important for people today.

Profit: What do "suitable internal and external conditions" mean, especially since they are so necessary for a successful IPO?

Giorgi SHAGIDZE
: First of all, I would mention here the progress Moldova is making in all directions of its development. A foreign investor needs it to plan its activities. All goals can be successfully achieved in a country with a predictable business environment!

Government officials have attended all the events that we have so far organized for potential investors. Their participation is important as investors get first-hand information about the challenges facing the country and the goals pursued by the authorities. This helps them to better understand and have a clearer picture of the country they plan to make investments.

In my opinion, it is very important that the lion's share of Moldova's exports, up to 70%, goes to the EU - a large, stable and predictable market with around 550 million consumers.

Yes, we understand that there are geopolitical aspects which are not directly related to Moldova and which may have a negative impact on maib's intention to issue IPO. If they persist by the time of the IPO, then we will wait and see until the situation improves.

 

 
Profit: The bank is now actively updating its units. When will they become competitive abroad?

Giorgi SHAGIDZE:
I believe that our branches could operate in Romania as the services they provide meet the standards of similar bank units operating in the neighboring country.

Yet, I would like to stress that we do not plan to be physically present abroad. Our strategy is to provide digital services so that Moldovans working all over the world could have access to them.  

Profit: Shareholders have proposed that managers get incentives, including bank stock, in addition to salary. This is something new for Moldova. When does the bank plan to introduce these incentives?

Giorgi SHAGIDZE:
This is a very important and effective incentive system which motivates managers in the long run and combines their interests with those of shareholders. Many banks around the world are using this system and I am very grateful to maib's shareholders for supporting the introduction of this practice in our bank.

The very fact that the system will involve around 100 employees distinguishes maib from other regional financial institutions. As I understand it, no bank in Moldova has such a system yet.

It is remarkable that now the main objectives of around 100 employees are almost the same as those of the bank's CEO. Although we have different wages, in strategic and tactical terms our goals coincide 100%.

Profit: You said this system includes around 100 personnel - is this a small of a big number for a bank like maib?

 

Giorgi SHAGIDZE: I think that, in our case, this is the optimal figure.

Profit: The market price of maib shares soared to a record high of 4,000 lei (around $220) since you have been at the helm of the company. To what extent does this price reflect the real value of the bank's stocks?

Giorgi SHAGIDZE:
Certainly, the growing price of shares is a positive factor. Shareholders, and those who buy shares at this price, believe in what we do and how we develop maib. I will not talk about the impact of this price on the value of the asset. But I am sure: closer to the time of the IPO, we will have a good opportunity to talk about the right market price of maib shares.

 

Profit: Upon your arrival in Chisinau a year ago, you compared Moldova with your native Georgia. The two countries have almost the same population size, their economies and financial markets are also comparable. Yet, there are differences as well. After a year in Moldova, could you please tell us why TBC Bank, where you worked before, has a profit of over $200 million, and maib only $40 million?

 

Giorgi SHAGIDZE: First of all, for maib this means good perspectives and opportunities as it shows us, the managers, what financial results we should strive for.

Secondly, the profitability of a bank depends on many factors. For example, in Moldova  the ratio of bank loans to GDP does not exceed 24%, while in the region the figure varies between 50% and 70%. This suggests that the banking system and maib have real conditions for dynamic growth in the near future.

Profit: Does maib plan to pay dividends for 2021?

Giorgi SHAGIDZE:
Under the development plan approved by shareholders, the bank will pay dividends in the amount of 30-50% of the profit earned in the previous year. We will try to comply with this decision. I very much hope that dividends for 2021 will be much higher than for 2020.

But first we have to conduct an external audit that will confirm our financial results. Then we will ask for the National Bank's permission to pay dividends.

 

Profit: Could you please share with us your impressions about Moldova: its culture, traditions, cuisine, people and business environment?

Giorgi SHAGIDZE:
I have to admit that even before coming to Chisinau I had heard a lot about the kindness and hospitality of Moldovans. Over the past 12 months I had the opportunity to see with my own eyes what good, sincere and responsible people Moldovans are.

I have discovered Moldova's regions which I like to visit again and again, being attracted by the beautiful nature, delicious cuisine and excellent wine.
As for Moldovan businesses, I would like to emphasize the high level of exports to the EU, which is significantly above Georgia's. At the same time, in Georgia the tourism sector is more developed and this has a positive impact on the country's GDP.

Profit: Thank you for the interview. We wish you success in the implementation of your plans for the great transformation of maib!■

 

Далее...

MACRO 2022: priorităţile de dezvoltare a Moldovei

Tendinţele globale şi regionale care vor modela viitorul mediu global şi impactul acestora asupra unui nou model de creştere economică durabilă şi de dezvoltare a Republicii Moldova au fost principalele subiecte prezentate în cadrul Conferinţei Anuale Internaţionale MACRO 2022, desfăşurată la Chişinău.

La eveniment au participat oficiali, demnitari de rang european, experţi internaţionali şi locali, cercetători şi profesori de peste hotarele ţării, care au pus în discuţie principalele provocări şi oportunităţi derivate din tendinţele globale. Conferinţa a fost inaugurată cu discursul preşedintei Republicii Moldova, Maia Sandu.

 

Maia SANDU: Trecem acum printr-o perioadă zbuciumată, în care Moldova a prins o „furtună perfectă”, marcată de trei crize cărora trebuie să le facem faţă concomitent: pandemia, care a pus şi continuă să pună la încercare sistemul nostru de sănătate, dar care a provocat şi o criză economică semnificativă, precum şi criza de securitate în regiune cauzată de situaţia de Ucraina. Aceste crize afectează în mod substanţial şi economia, dar şi cetăţenii. Crizele sunt trecătoare, dar instabilitatea devine un factor constant al noii realităţi. Dacă dorim ca ţara noastră să aibă un viitor prosper, nu ne putem lăsa prinşi în mreaja acestor crize şi nu trebuie să ne lăsăm copleşiţi de ele. Moldova va reuşi să se dezvolte în următorii ani, dacă va avea politici eficiente şi corecte, care să ţintească grijile şi aspiraţiile cetăţeanului. Dezvoltarea capitalului uman trebuie să fie în centrul atenţiei tuturor politicilor noastre, pentru că doar aşa vom putea avea şi economie competitivă, şi rezilienţă din toate punctele de vedere în contextul schimbărilor globale cu care ne confruntăm. Toate aceste lucruri se pot face doar cu un stat eficient, iar aici avem foarte mult de lucru prin intervenţii eficiente. Soluţia nu este simplă, soluţia înseamnă o masă critică de schimbări în bine pentru cetăţeni, aşa încât prin aceste schimbări să putem să refacem încrederea cetăţeanului în Republica Moldova, încrederea omului în posibilitatea unui viitor mai bun, unei perspective bune în ţara noastră.


În cadrul MACRO Conference, prim-ministra Republicii Moldova, Natalia Gavriliţa, a reiterat priorităţile de dezvoltare ale ţării, dar şi necesitatea de a definitiva principalul document de planificare strategică al Republicii Moldova: Strategia Naţională de Dezvoltare „Moldova 2030”.

 


Natalia GAVRILIȚA: Revizuirea Strategiei „Moldova 2030” este una centrată pe om şi una care organizează planificarea politicilor statului din perspectiva asigurării pentru locuitorii ţării a unui mediu de trai confortabil, plin de oportunităţi şi deschis pentru fiecare. Guvernul nu este singurul agent al schimbărilor în societate. Ne dorim ca acest proces să coaguleze toate resursele creative şi inovatoare din societate, în ideea ca varianta finală a noii Strategii, pe care o dorim adoptată până la sfârşitul sesiunii parlamentare, să reflecte un consens cât mai larg, cu implicarea societăţii civile, a mediului academic şi a comunităţii de afaceri în definirea proiectului de ţară pe care îl conturăm pentru orizontul sfârşitului acestui deceniu.

Eforturile Moldovei în abordarea numeroaselor provocări din ultimii ani sunt susţinute şi de către Uniunea Europeană. Comisarul european pentru vecinătate şi extindere, Oliver Varhelyi, a declarat în cadrul evenimentului că în următorii trei ani vor fi mobilizate 600 de milioane de euro pentru îmbunătăţirea finanţelor publice, pentru a sprijini o economie mai puternică bazată pe inovare şi competitivitate, pentru a consolida o infrastructură mai diversă, pentru a stimula dezvoltarea capitalului uman şi pentru a sprijini statul de drept, justiţia şi lupta împotriva corupţiei.

 

Oliver VARHELYI: Obiectivul suportului nostru este de a aduce beneficii tangibile poporului moldovenesc. În primul rând, de la începutul pandemiei, acum doi ani, am folosit toate instrumentele disponibile pentru a reduce impactul crizei de sănătate – de la asistenţa medicală de urgenţă până la livrarea vaccinurilor; în al doilea rând, când a lovit criza energetică, am creat rapid un pachet de sprijin pentru grupurile vulnerabile şi pentru asigurarea securităţii energetice pe termen lung a Moldovei; în al treilea rând, anul trecut am anunţat un plan economic şi de redresare pentru Moldova. De asemenea, pentru Moldova, agenda noastră reînnoită pentru Parteneriatul Estic propune cinci iniţiative emblematice şi aproximativ 1,6 miliarde de euro pentru a sprijini IMM-urile, conectivitatea, educaţia, tranziţia verde şi tranziţia digitală. Este important acum să punem acest plan în acţiune, să începem să schimbăm realitatea de pe teren şi să îmbunătăţim vieţile oamenilor din Moldova. Aştept cu nerăbdare să lucrez cu dumneavoastră pentru a asigura redresarea, reformele şi rezilienţa în Moldova.

MACRO Conference este un eveniment anual şi reprezintă o platformă intelectuală la nivel înalt, unde participanţii discută factorii şi tendinţele globale care pot influenţa modul în care Moldova poate fi transformată într-o destinaţie atractivă pentru investiţii şi într-un hub pentru idei noi şi tehnologii avansate. Conferinţa este organizată în parteneriat de către Guvernul Republicii Moldova, Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” şi Fundaţia „Friedrich Ebert”, cu suportul Agenţiei de Cooperare Internaţională a Germaniei (GIZ) în Moldova.

 


Adrian LUPUȘOR, director executiv Expert-Grup: Moldova se confruntă cu o suprapunere de şocuri externe fără precedent, pe fundalul crizei pandemice, crizei energetice, inflaţiei globale şi, mai nou, crizei de securitate la frontieră. Aceste provocări externe le agravează şi pe cele interne, perpetuate pe parcursul ultimilor ani şi chiar decenii: îmbătrânire demografică şi emigrare, erodarea potenţialului de creştere economică, slăbirea instituţiilor publice şi a capacităţii de a promova reforme sau corupţia endemică. În acest sens, salutăm intenţia Guvernului privind formularea unei viziuni de dezvoltare a ţării menite să soluţioneze vulnerabilităţile interne şi să sporească rezilienţa ţării faţă de şocurile externe şi ne bucurăm că MACRO 2022, fiind la cea de-a X-a ediţie, a devenit o platformă viabilă pentru a discuta asemenea strategii de ţară.

 

Fundaţia „Friedrich Ebert” promovează prin activităţile sale democraţia participativă şi sprijină Republica Moldova prin expertiză, consultanţă şi conţinut în elaborarea şi implementarea politicilor pentru o economie de piaţă durabilă, echilibrată din punct de vedere social şi care să răspundă tuturor nevoilor cetăţenilor şi este implicată în conceptualizarea şi organizarea Conferinţei de la prima ediţie.

 

Marcel RÖTHIG, reprezentant al Fundaţiei „Friedrich Ebert” în Ucraina şi Moldova: Anul acesta, iniţiativa de organizare a conferinţei, inclusiv ideea temei centrale pentru discuţii, au venit chiar de la Guvern. Pentru noi aceasta este o recunoaştere a faptului că MACRO a devenit o platformă importantă de discuţii şi dezbateri în identificarea oportunităţilor şi ideilor inovatoare pentru dezvoltarea durabilă a ţării. Aceasta este şi o manifestare a voinţei politice de care ţara are nevoie atât de mult pentru a putea avansa pe calea progresului şi modernizării. Tema centrală a conferinţei fiind Strategia Naţională de Dezvoltare „Moldova 2030” este o dovadă clară a intenţiei şi angajamentului Guvernului Moldovei pentru transformarea ţării şi asigurarea bunăstării oamenilor.

Definitivarea principalului document de dezvoltare strategică a ţării, Strategia „Moldova 2030”, este susţinută şi de către Agenţia de Cooperare Internaţională a Germaniei (GIZ) în Republica Moldova. Pentru a spori rezultatele economice ale Republicii Moldova, Agenţia oferă suport în îmbunătăţirea climatului investiţional pentru investitorii locali şi internaţionali, dar şi consultanţă Guvernului în implementarea reformelor.

Franziska TADÉ, manageră de proiect „Sprijin pentru Guvernul Republicii Moldova în implementarea Agendei 2030”, GIZ: „Moldova 2030” este o strategie naţională de dezvoltare consecventă şi vizionară, care va ghida implementarea Agendei 2030 în Republica Moldova. Aprobarea acestei strategii va permite alinierea strategiilor sectoriale şi a alocărilor bugetare la un document-cadru general, în conformitate cu Agenda 2030. Agenţia de Cooperare Internaţională a Germaniei salută faptul că noul Guvern al Republicii Moldova întreprinde măsurile necesare pentru finalizarea şi adoptarea acestui document strategic important. Începând cu anul 2020, Guvernul Germaniei prin proiectul GIZ „Sprijin pentru Guvernul Republicii Moldova în implementarea Agendei 2030” oferă servicii de consultanţă tehnică şi dezvoltare de capacităţi pentru a avansa în traducerea obiectivelor ambiţioase de dezvoltare durabilă (ODD) la nivel mondial în documentele naţionale de politici.

 

Далее...

Maib – 2022: anul serviciilor digitale

„Daţi-mi un punct de sprijin şi voi muta Pământul”, a spus cu mult timp în urmă Arhimede. Parafrazându-l astăzi, putem spune fără exagerare că în această primăvară maib a oferit pieţei din Moldova un serviciu revoluţionar – SmartPOS, care serveşte drept un adevărat pilon în tranziţia business-ului către plăţile fără numerar – rapide, sigure şi comode. Utilizat pe larg, noul serviciu digital va contribui la reducerea numerarului aflat în circulaţie şi minimizarea costurilor aferente acestuia.

Noul serviciu digital SmartPOS s-a aliniat la soluţiile inovatoare deja cunoscute pe piaţă şi cele care încă urmează a fi implementate ale maib, care transformă, de fapt, anul 2022 pentru cea mai mare bancă din Moldova în anul „digitizării serviciilor”. Împreună cu partenerii săi – compania internaţională Visa, lider mondial în domeniul plăţilor digitale, şi IBA Group, unul dintre cei mai mari dezvoltatori de tehnologii din Europa Centrală şi de Est, maib a dezvoltat şi a lansat serviciul SmartPOS, care oferă clienţilor băncii o experienţă mai uşoară de a plăti pentru achiziţiile lor rapid, sigur şi comod folosind smartphone-ul, cardul bancar sau ceasul inteligent.

Tehnologia performantă maib SmartPOS transformă telefoanele şi tabletele cu sistem de operare Android 8.0 (şi cele peste 8.0), care integrează funcţia NFC, în terminale de plată contactless. Pentru a deveni utilizator al acestui produs în viaţa de zi cu zi, clientul trebuie să urmeze câţiva paşi simpli: să completeze o cerere pe site-ul maib; să încheie un contract cu banca; să activeze funcţia NFC pe dispozitivul său; să descarce gratuit aplicaţia tapXphone de pe Google Play. După parcurgerea acestor paşi simpli, smartphone-ul este pregătit să accepte plăţi contactless într-un mod simplu şi avantajos.

 

 

Giorgi SHAGIDZE, preşedinte al Comitetului de Conducere al maib: Noua soluţie inovativă a băncii este destinată unui număr mare de utilizatori – întreprinderi mici şi mijlocii, întreprinderi individuale şi gospodării ţărăneşti, vânzători ambulanţi, afaceri cu activitate de curierat, agenţi de asigurări, brokeri şi, desigur, clienţi corporativi. Am încercat să colectăm şi să ne concentrăm pe cea mai bună experienţă a clienţilor în acest serviciu, care, cu ajutorul maib, devine disponibil pe întreg teritoriu al Moldovei. Suntem recunoscători partenerilor strategici ai băncii – sistemului de plată Visa şi dezvoltatorului produsului SmartPOS – IBA Group, o companie binecunoscută în regiune, pentru oportunitatea de a oferi numeroşilor noştri clienţi o soluţie comodă, simplă, atractivă şi un serviciu digital foarte profitabil, care facilitează procesul de desfăşurare a unei afaceri, economiseşte timp şi, cel mai important, sporeşte securitatea în ceea ce priveşte efectuarea şi recepţionarea plăţilor.

Pentru o mai bună înţelegere a semnificaţiei şi beneficiilor practice ale noului serviciu, trebuie menţionat că maib SmartPOS oferă afacerilor o pârghie eficientă, care face posibilă acceptarea plăţilor cu cardul bancar pe smartphone sau tabletă, fără a utiliza terminalele POS clasice.

Cu ajutorul serviciului maib SmartPOS, companiile au posibilitatea să vândă mai simplu şi uşor, iar cumpărătorii să achite în condiţii de maximă flexibilitate şi siguranţă. Să ne referim, de exemplu, la un vânzător ambulant. Când acesta vinde flori sau legume proaspete într-o zonă rezidenţială aglomerată, vânzătorul introduce preţul cumpărăturii în aplicaţia de pe dizpozitivul său. Ulterior, cumpărătorul cu cardul bancar contactless, telefonul sau ceasul inteligent efectuează uşor plata  printr-o singură atingere a smartphone-ului comerciantului. Plata se întamplă în câteva secunde. Este de menţionat că acest serviciu ţine cont şi de faptul că cumpărătorul poate solicita o chitanţă. În special, după finalizarea operaţiunii, există posibilitatea de a vizualiza chitanţa pe ecran, de a scana codul QR, de a expedia SMS la numărul de telefon al clientului sau adresa poştală a acestuia.

Andrii GLEVATSKYI, vicepreşedinte al Comitetului de Conducere al maib: În prezent, SmartPOS este cea mai bună soluţie de pe piaţa moldovenească. Serviciul este destinat pentru o varietate de clienţi, inclusiv pentru cei care nu întotdeauna au avut posibilitatea să-şi achite cumpărăturile folosind cardul bancar şi smartphone-ul. Pentru a face acest lucru, trebuia să aibă mereu cash la îndemână. În primul rând, ne propunem să retragem cât mai multe întreprinderi mici din circulaţia numerarului şi să le transferăm în sistemul plăţilor electronice, astfel încât acestea să se simtă confortabil, simţind toate avantajele şi beneficiile serviciului SmartPOS de la maib. Conectarea la SmartPOS, precum şi utilizarea serviciului sunt gratuite. Unica taxă este comisionul bancar din orice tranzacţie – de la 1,5%.

Conducerea maib consideră că SmartPOS este o soluţie de plată necesară atât pentru micii antreprenori, cât şi pentru afacerile mari. ţinând cont de experienţa şi solicitările clienţilor, specialiştii băncii au încercat să ia în considerare toate aspectele şi să nu piardă nimic din vedere. Datorită acestei abordări, beneficiile utilizării serviciului SmartPOS sunt evidente pentru toţi.

 

 

Andrii GLEVATSKYI: De asemenea, este important că orice client al băncii are posibilitatea de a înrola în maib SmartPOS atâtea dispozitive de câte are nevoie. El primeşte zilnic rapoarte despre tranzacţiile efectuate şi statutul acestora. În acelaşi timp, clientului i se pune la dispoziţie un număr de contact unic, apelând la care el va putea primi răspunsurile la înrebările care apar în procesul de utilizare a serviciului SmartPOS de la maib.

Trăsătura inerentă a maib de a aplica standarde ale experienţei clienţilor se reflectă şi în noul serviciu SmartPOS.

Dinu GHERASIM, director general al Donaris Vienna Insurance Group: Suntem foarte încântaţi că a apărut un astfel de serviciu în timp util, când practic toţi deţin smartphone-uri şi carduri bancare. Recunosc că noi în companie am fost surprinşi de simplitatea serviciului SmartPOS. Am înrolat deja în maib SmartPOS agenţii noştri de asigurări, angajaţii din birourile de vânzări şi brokerii. Datorită tehnologiei SmartPOS convenabile şi uşor de utilizat, am semnat contractele, ţinând cont de toate formalităţile, într-o singură zi. Plata se efectuează momentan, iar la adresa electronică sunt trimise chitanţele scanate. Încheierea contractelor de asigurare se produce rapid, ceea ce denotă avantajele şi beneficiile practice ale produsului. Compania nu mai întâmpină careva probleme la capitolul acceptarea plăţilor pentru servicii. Plăţile pot fi efectuate şi recepţionate 24/24. Sunt sigur că serviciul maib SmartPOS va fi solicitat pe piaţă. La urma urmei, acesta accelerează, optimizează şi reduce costul multor procese, fapt de care, cu siguranţă, va profita mediul de afaceri. Aducem mulţumiri maib pentru că prin serviciile sale digitale şi moderne ne ajută să ţinem pasul cu progresul şi inovaţiile.■

 

Далее...

© 2008 "Profit"

 

În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
72
Afişări de site:
774543
Vizitori unici:
5709467

WebArt Pro